Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leonard Freeke van Oggu heeft omgeving tot wanhoop gedreven

"Ondernemen is een kwestie van opkrabbelen en doorgaan"

Bloed, zweet en tranen kostte het registeraccountant Leonard Freeke (43) om een geheel biologische frisdrank te maken. "Ik heb mijn omgeving tot wanhoop gedreven."

Het begon allemaal met een bezoek aan een frisdrankenfabriek in 2004. Leonard Freeke was toen interim financieel directeur van een drankenfabrikant en verwachtte fruit te zien bij de productie. "Maar ik zag alleen zakken met doodshoofden erop. Frisdrank bleek gemaakt te worden van vrijwel alleen chemische ingrediënten. Ter plekke besloot ik dat dit anders moest kunnen."

Freeke besloot te onderzoeken of frisdrank ook gemaakt kon worden zonder chemicaliën. Hij kreeg te horen dat het onmogelijk was om tegenwoordig nog een volledig biologische frisdrank te maken. Het motiveerde hem alleen maar meer.

"Het was een weg vol tegenslagen. Vooral de tijd die het kostte om de frisdrank op natuurlijke wijze te conserveren, viel ontzettend tegen. De frisdrankindustrie gebruikt daar conserveringsmiddelen voor." Freeke probeerde alles, deed tienduizenden testen met allerlei verschillende variabelen.

Doorzettingsvermogen

Toen Freeke na anderhalf jaar testen bijna moedeloos begon te worden, kwam de doorbraak: het was gelukt om de frisdrank zelfconserverend te maken, waardoor het twee jaar houdbaar was. "Daarna ging het snel. Ik ben op zoek gegaan naar investeerders en gaan praten met de marketingdirecteur van Heineken-Vrumona. Toen hij mijn verhaal hoorde, nam hij ontslag en kwam bij me werken als commercieel directeur. Daarna volgden professionals van Unilever en Red Bull. Nu heb ik een heel sterk team om me heen."

Freeke, die dit jaar de titel Sprout Challenger in de wacht sleepte, kreeg gelijk en een halfjaar na de introductie ligt Oggu - een samentrekking van de Spaanse woorden organico en gusto, biologisch en smaak - in meer dan duizend Nederlandse en ongeveer honderd Engelse en Belgische supermarkten. En er wordt al gewerkt aan een introductie in Amerika.

"Wij zijn de enige frisdrank in de schappen van de supermarkten die echte citroenen gebruikt. Oggu is honderd procent biologisch, klimaatneutraal, zit in een vijftig procent gerecyclede fles en is maatschappelijk verantwoord geproduceerd. We beheren het inkoopproces van alle biologische ingrediënten zelf. Oggu is echt teruggegaan naar de basis. Bij ons in de fabriek is echt fruit te vinden." Freeke is trots op zijn doorzettingsvermogen. "Ik ben blij dat ik ben doorgegaan met testen. Het bewijst dat ondernemen een kwestie is van steeds weer opkrabbelen en doorgaan."

Bron: Sprout
Publicatiedatum: