De biologische retail in München is in sterk in opkomst. Sommige winkeliers spreken zelfs al over agressieve en moordende concurrentie. Pionier in de biologische retail in München is Sabine Pfaff, zij geeft leiding aan natuurvoedingswinkel Schmatz. In 1987 heeft zij samen met haar broer de regionale keten 'Vollcorner' opgericht. Vandaag de dag is zij één van de kleintjes, door de toegenomen concurrentie. Ze begon met een winkel van 80 vierkante meter in de Maistraße. Nu is de winkel in de Holzstraße gevestigd, met een oppervlakte van 350 vierkante meter.
De bio-levensmiddelenretail in de stad is divers. Er zijn onafhankelijke winkeliers zoals Sabine, 'Grüner Markt'-winkels, winkels van Basic en Alnatura te vinden. En nog steeds lijkt er ruimte genoeg voor iedereen. Toch blijkt de markt meer en meer competitief. "De dagen van groei met dubbele cijfers zijn echter wel voorbij", aldus Bernd Ohlmann van Handelsverband Bayern. In 2005 werd nog een verbazingwekkende groei van 15 procent opgetekend. Volgens Ohlmann groeit het nu op een stabiele manier, met zo'n twee procent.
Geen wonder dat er in München en omgeving nog altijd nieuwe bio-winkels bijkomen. Alleen Alnatura heeft sinds 2008 al verschillende nieuwe vestigingen in München geopend. "De inwoners van München hebben veel affiniteit met biologisch", zegt Stefanie Neumann, woordvoerster van Alnatura. "De markt is zeer interessant voor ons. Onze mensen zijn voortdurend op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden.
De concurrentie is echt groeiende. Zo opende Alnatura twee jaar geleden een filiaal in de Weißenburger Straße. Deze winkel is slechts een paar honderd meter verwijderd van een filiaal van de 'Grünen Markts'.
Willi Pfaff, hoofd van negen Vollcorner-winkels, ziet de Alnatura-uitbreiding als ongezond. "Ik heb niks tegen concurrentie, maar ik pleit bij de opening van nieuwe winkels toch voor een minimale afstand tot bestaande winkels." Stefanie Neumann reageert hier als volgt op: "Wij hebben zelf vaak weinig keuze als het gaat om de locatie."
Stephen Paulk van Basic ziet het anders. "Er is hier moordende concurrentie, het is erg agressief. We zijn in een heel nieuwe dimensie beland", zegt hij.
Bron: Sueddeutsche.de
Abonneren
Vacatures
'Moordende' concurrentie bio-retail in München
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"