Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bio was tien jaar geleden niet sexy"

EkoPlaza blijft de aanjager volgens Erik Does

De biologische supermarktketen EkoPlaza groeit gestaag door dankzij de toenemende populariteit van biologische levensmiddelen. Oprichter Erik Does gelooft heilig in fysieke uitbreiding én een verbeterde uitstraling. Dat blijkt uit een interview op de website van GS1 Opinie.

"Tien jaar geleden had Youp van 't Hek nog een Buckler-achtige grap over ons kunnen maken. Maar tegenwoordig laat hij dat wel uit zijn hoofd", zegt directeur Erik Does van EkoPlaza. Does doelt op de veranderende tijdsgeest waar zijn keten supermarkten de laatste jaren op gelukkige wijze mee geconfronteerd wordt. Kort gezegd komt het er op neer dat biologische levensmiddelen hard bezig zijn het voorheen ietwat zure geitenwollensokkenimago van zich af te schudden. En dat was hard nodig, aldus Does: "We kwamen uit een boter, kaas en eierensfeertje. Het was niet sexy."



Wat is er veranderd?
Does: "De belangrijkste ontwikkeling die EkoPlaza de laatste jaren heeft doorgemaakt is het uitbreiden van vestigingen, en het sterk verbeteren van de uitstraling. We zijn net geopend in Rotterdam, Groningen, Bilthoven en Zaandam. En dat zijn allemaal geheel nieuwe mooie, grote winkels. In plaats dat de mensen door hun imago te beschermen wegblijven, zorgen ze nu dat ze door biologisch te kopen bij een eigentijdse biologische supermarkt als EkoPlaza erbij horen."

Heeft u de wind mee op dit moment?
"Het is nooit makkelijk in deze branche maar we hebben wel nette groeicijfers. Wij zijn natuurlijk ook niet de enigen die zich op biologisch toeleggen; dat doen de reguliere supermarkten ook steeds meer. Ik geloof er wel in dat wij de aanjagers blijven."

Waar uit zich dat in, die voorbeeldfunctie?
"Dat uit zich doordat dankzij onze manier van werken ook veel betrokkenen om ons heen voordeel genieten. De boeren krijgen een betere prijs zodat ze niet naar Polen hoeven te verhuizen met hun bedrijf. Natuurbeheer profiteert wat weer subsidie scheelt. Als mensen biologisch eten is dat goed tegen obesitas. En zelf besparen we energie door bijvoorbeeld onze koelvitrines met glazen deuren af te dekken. EkoPlaza is net een zevenkamper. We winnen op vele vlakken."



Hoe kijkt u tegen de relatie aan tussen de reguliere supermarkten en hun leveranciers?
"Wat ons onderscheid is dat we niet op onze laatste cent zitten. Natuurlijk moeten we ook winst maken, maar we kijken ook naar het belang van onze leveranciers. Dat heeft te maken met een andere bedrijfsfilosofie. We willen wat we doen graag dicht bij huis houden. Het is toch ongelooflijk dat mensen er pas achter komen hoe er met voedsel gesleept wordt, als de olieprijs stijgt?"

Er wordt veel over transparantie gesproken, wat betekent dat voor de bedrijfsfilosofie achter EkoPlaza?
"Ik zit zelf in een open kantoor met heel veel ramen. Helderheid heel belangrijk, dat geldt ook voor de medewerkers op andere afdelingen. Ook richting onze telers en leveranciers. Dat betekent niet alleen maar over de prijs praten. Die vorm van kapitalisme is volledig uit de bocht gevlogen."

Kunnen de leveranciers en telers de ontwikkelingen aan?
"Wij zijn in staat om organisch te groeien. We werken lang met dezelfde mensen en het lukt om daar waar nodig, er telkens iets nieuws aan toe te voegen.

Hoe breng je nieuwe klanten over de vloer?
"Vroeger durfden yups niet bij ons naar binnen. Nu wel. Dat komt doordat de winkels veel mooier zijn geworden en omdat de stemming veranderd is. Het gaat niet meer alleen om biologisch, maar om waar je het beste en lekkerste eten krijgt. Dat is een geheel nieuwe insteek. Daarnaast is onze organisatie ook sterk verbeterd. We rijden zeven dagen in de week naar onze afnemers, zijn perfect op tijd en gebruiken de juiste streepjescode. Ook op dat vlak liggen we niet meer achter."

Welke maatregelen zou de hele sector moeten nemen om biologische producten vanzelfsprekend onderdeel te laten uitmaken van het consumptiepatroon van consumenten?
"We proberen niet te zeggen wat anderen zouden moeten doen. Onze visie zie je terug in EkoPlaza."

Bron: GS1 Opinie 
Publicatiedatum: