Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen 'People, planet en profit'. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; zo ook Sincero fair fashion.
Sincero fair fashion verkoopt in een fysieke winkel in de Utrechtse Hardebollenstraat en via een online shop biologische en fairtrade kleding voor mannen, vrouwen en kinderen. Omdat het aanbod van duurzame kleding relatief klein is, heeft Sincero een samenwerking met de duurzame modemerken RE-5 en Global Woman. De gehele collecties van deze merken zijn te koop bij Sincero.
Door het aangaan van de samenwerkingen met modemerken RE-5 en Global Woman wordt het aanbod voor de klant groter. Door de samenwerkingen positioneert Sincero zich ook beter als duurzame winkel. Modemerk RE-5 heeft vijf basisprincipes waaronder het recyclen van oude RE-5 kledingstukken. Consumenten die hun kleding inleveren krijgen een tegoedbon voor korting op een nieuw mode-item. Het merk draagt bij aan lokale projecten in India en Cambodja. Global Woman heeft in vergelijking met RE-5 een kleinere C02-uitstoot door productie in Europa.
Sincero geeft aan dat de dameskledinglijn zoveel mogelijk gecertificeerde biologische materialen gebruikt; niet alle kleding is dus ecologisch verantwoord. De kleding van RE-5 kan na het afdragen ingeleverd worden voor recycling.
Sincero is interessant voor andere Cradle to Cradle merken - merken die gebruikte materialen opnieuw inzetten voor een ander product. Hierbij zou geen kwaliteitsverlies mogen zijn en alle restproducten moeten hergebruikt kunnen worden of milieuneutraal zijn.
Bron: FashionUnited

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-17 Yumeko en Conscious Hotels zetten volgende stap in verduurzaming hotelbranche
- 2022-05-13 Zeer grote brand bij beddenatelier Bedaffair
- 2022-05-10 "Hiermee kunnen we echt impact maken"
- 2022-04-15 Katoenen jubileum voor duurzaam warenhuis Nieuw Mos
- 2022-04-01 180% meer katoentelers sloten zich aan bij OCA
- 2022-03-21 Janneke opende groot duurzaam warenhuis in Utrecht: Green UP
- 2022-03-14 Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger kosteloos vrij aan concurrentie
- 2022-03-10 Ga de lente in met luchtig bed- en badtextiel in de kleur Silt Green
- 2022-03-09 Sock My Feet gebruikt gerecyclede PET-flessen in nieuwe sokkencollectie
- 2022-02-16 SNURK lanceert nieuwe beddengoedcollectie
- 2022-02-08 Eerste vegan kakileer ter vervanging van dierlijk leer in Spanje
- 2022-02-01 Waaraan kun je écht duurzame kleding herkennen?
- 2021-11-30 Nieuwe campagne Seepje vraagt aandacht voor milieuvervuilend wassen
- 2021-11-05 ACM vervolgt actie tegen misleidende duurzaamheidsclaims in de kledingbranche
- 2021-10-14 Vrolijke sweaters en shirts: MAG x Jan, Jans en de Kinderen
- 2021-09-27 "Groei betekent bij ons meer impact"
- 2021-09-14 Nieuwe herfst/winter collectie 2021: 'Omarming'
- 2021-09-03 Biologische kleding en textiel in nieuwe Utrechtse pop-up store
- 2021-08-25 Biologische matrassen in nieuw tv-programma
- 2021-08-20 Hoogste score op milieuprestaties voor MUD Jeans