Freeke stond tijdens de Sprout Challengerday in de pitchfinale tegenover Rogier Visser van Banenmatch.nl en Alef Arendsen van New Motion. Eerder waren zij tijdens het Pitch Event in oktober door de juryleden benoemd tot finalisten.
Het is de vierde keer dat Sprout een Challenger van het jaar kiest. Eerdere winnaars waren Jeroen Stoop (Makelaarsland), Taco Carlier (Vanmoof) en Marcel Beemsterboer (Vakantieveilingen). De nieuwe winnaar wordt aangekleed door Pakkend.nl, en krijgt een column in Sprout. Het komende nummer van Sprout verschijnt op 18 november, en staat helemaal in het teken van de Challenger 50. Op sprout.nl zal de lijst die dag ook verschijnen.
De challengers zijn beoordeeld op verschillende gebieden, zoals de mate van challengerschap, groei, marktaandeel, potentie en de 'cool'-factor. De pitches zijn beoordeeld door een deskundige jury.
Oggu
De frisdrankmarkt wordt gedomineerd door merken als Pepsi en Coca Cola. Om in die markt een plek te veroveren met een gezondheidsproduct is nogal een opgave. Oggu werkt met natuurlijke ingrediƫnten, en voegt geen kunstmatige zoetstoffen toe aan de dranken. Inmiddels heeft het bedrijf voet aan de grond bij verschillende Nederlandse supermarktketens, waaronder AH en C1000, en is het nu bezig om haar flessen op de Europese en Amerikaanse markt te krijgen.Oggu heeft zes jaar gesleuteld aan de formule voor de drank, en is nu ruim een half jaar op de markt. De jury noemde het bedrijf van Leonard Freeke 'een absolute challenger, die snapt hoe de retailmarkt werkt.'
Bron: Sprout