Om half tien stapten een tiental ondernemers in de bus. Na een korte voorstellingsronde, gingen de fruit- en groentetelers met behulp van werkbladen aan de slag met onder andere de vragen: 'Wat wil ik vandaag leren en wat betekent omschakeling voor mij.' Onderling werd al veel informatie uitgewisseld en startte de oriëntatie voor het eigen bedrijf direct.
Op het eerste bezochte bedrijf, blauwe bessen bedrijf Noorderbos in Tiendeveen, leidde Maria Buitenkamp de groep rond. Met verwondering en bewondering luisterden de ondernemers naar haar verhaal. Enkele jaren geleden hebben Maria en haar partner Edo Biewinga elf hectare grond gekocht en zijn zij begonnen met biologische blauwe bessen. Voor hen als afgestudeerde milieudeskundigen was de stap naar de biologische teelt een logische. Zij huren arbeidskrachten in voor de onkruidbestrijding en de pluk. Ook zijn zij steeds bezig om de mechanische onkruidbestrijding en bemesting verder te verbeteren. Een deel van de opbrengst kunnen zij biologisch afzetten. "De vraag voor het product moet nog groeien", vertelt Buitenkamp. De blauwe bessen worden voor het grootste deel verkocht aan één groothandel. Dit is een bewuste keuze zodat zij zich volledig op de teelt kunnen concentreren. Na het bedrijfsbezoek werden de telers door Gerjan Brouwer van DLV Plant geïnformeerd over de productiewijze van andere fruitteelten.
Diversiteit
De boer on tour werd na een korte busrit vervolgd op het groenteteeltbedrijf 't Leeuweriksveld in Wilhelmsoord. De ondernemers Wouter en Kathinka Kamphuis serveerden een biologische lunch. Tijdens de lunch vertelde Arend Zeelenberg van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw over de afzetmogelijkheden voor Nederlands geteelde biologisch fruit en groente.De markt is nog steeds groeiende, ondanks de crisis is vorig jaar 30 procent meer afzet gerealiseerd dan het jaar daarvoor. Dit gaat over het hele assortiment, waarbij de versproducten een belangrijk aandeel hebben. Ook de afzet in biologisch fruit groeit sterk en biedt nog veel mogelijkheden. Het belangrijkste afzetkanaal is via de groothandel naar natuurvoeding en retail. Andere mogelijkheden zijn om zelf de afzet ter hand te nemen en zelf de contacten te leggen met alle verkoopkanalen in de eigen omgeving zoals supermarktwinkels, horeca en speciaalzaken. De ervaring leert dat biologische streekproducten 'in' zijn.
Een andere manier is de huisverkoop via een (web)winkel of via samengestelde groente – fruitpakketten. De biologische ondernemers Kamphuis maken gebruik van de laatstgenoemde afzetkanalen: huisverkoop en pakketten. Zij verbouwen op hun bedrijf van 5,5 hectare op 2,5 hectare dertig verschillende groenten. Voor de vruchtwisseling zaaien zij graan en grasklaver is. Op één hectare hebben zij gras waarop in de toekomst wellicht een paar koeien worden gehouden. Door de variëteit van de groenten zoals boerenkool, spruiten, veldsla, tomaten en asperges kan Kamphuis gedurende het hele jaar aan zijn klantenkring zijn groentetassen verkopen. Ook vult hij zijn assortiment aan met producten van telers uit de buurt. Kamphuis kan zijn producten goed kwijt, de klanten waarderen zijn producten die hij samen met twee vaste medewerkers en een paar vrijwilligers teelt.