In de voedingsmiddelenindustrie zijn veel keurmerken in omloop. Het doel van deze keurmerken is de consument juist te helpen bij hun aankoopbeslissing, maar de resultaten laten zien dat de keurmerken dat doel juist mislopen.
Vertrouwen in keurmerken daalt
Consumenten letten vergeleken met vorig jaar nog steeds evenveel op keurmerken wanneer ze boodschappen doen. 24 procent geeft aan goed op keurmerken te letten als ze eten kopen; dit was 29 procent in 2010. Zij geven aan nog wel degelijk behoefte te hebben aan keurmerken: maar liefst 85 procent vindt het goed dat er keurmerken zijn. Echter, het vertrouwen in keurmerken is sterk gedaald in vergelijking met vorig jaar. Zo heeft in 2011 slechts 30 procent van de ondervraagden vertrouwen in keurmerken, terwijl dit vorig jaar nog 43 procent was.Ook vinden consumenten in 2011 vaker dat de keurmerken op elkaar lijken dan vorig jaar; respectievelijk 65 procent tegen 41 procent in 2010. 60 procent van de respondenten vindt dat er te veel keurmerken zijn, tegen 46 procent in 2010. Bovendien vindt men vaker dat er geen duidelijke informatie over de keurmerken wordt verstrekt; 75 procent tegen 54 procent. Kortom, op dit moment voegen keurmerken nog weinig toe; ze scheppen juist verwarring. Er valt dus nog veel te winnen.
Bron: MarketResponse