Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Keurmerken voedingsmiddelen slaan niet aan bij consument

Maar liefst 75 procent van de Nederlanders weet niet waar de verschillende keurmerken op voedingsmiddelen voor staan. Dit blijkt uit een onderzoek dat MarketResponse onlangs uitvoerde onder 500 ondervraagden. Opvallend is dat consumenten in een jaar tijd minder bekend zijn geworden met deze keurmerken; in 2010 was het nog 54 procent die niet wist waar deze voor staan, een verschil van 21 procent.

In de voedingsmiddelenindustrie zijn veel keurmerken in omloop. Het doel van deze keurmerken is de consument juist te helpen bij hun aankoopbeslissing, maar de resultaten laten zien dat de keurmerken dat doel juist mislopen.

Vertrouwen in keurmerken daalt

Consumenten letten vergeleken met vorig jaar nog steeds evenveel op keurmerken wanneer ze boodschappen doen. 24 procent geeft aan goed op keurmerken te letten als ze eten kopen; dit was 29 procent in 2010. Zij geven aan nog wel degelijk behoefte te hebben aan keurmerken: maar liefst 85 procent vindt het goed dat er keurmerken zijn. Echter, het vertrouwen in keurmerken is sterk gedaald in vergelijking met vorig jaar. Zo heeft in 2011 slechts 30 procent van de ondervraagden vertrouwen in keurmerken, terwijl dit vorig jaar nog 43 procent was.

Ook vinden consumenten in 2011 vaker dat de keurmerken op elkaar lijken dan vorig jaar; respectievelijk 65 procent tegen 41 procent in 2010. 60 procent van de respondenten vindt dat er te veel keurmerken zijn, tegen 46 procent in 2010. Bovendien vindt men vaker dat er geen duidelijke informatie over de keurmerken wordt verstrekt; 75 procent tegen 54 procent. Kortom, op dit moment voegen keurmerken nog weinig toe; ze scheppen juist verwarring. Er valt dus nog veel te winnen.

Bron: MarketResponse
Publicatiedatum: