Het is niet lang geleden dat een Hollandse groenteboer een standaard kruidenierspraatje onder zijn klanten verspreidde. Het verschil tussen zijn appeltjes en die uit de natuurwinkel? De natuurwinkel koos volgens hem expres voor de rimpelige exemplaren omdat dat er 'biologisch' uitzag. En ze vroegen daar vervolgens, zo voegde hij er vilein aan toe, 'wel het dubbele voor'. Hoe tijden kunnen veranderen.
Vandaag de dag is de traditionele groenteboer namelijk bijna uit het straatbeeld verdwenen terwijl het met biologische producten beter gaat dan ooit. Niet alleen bij natuurwinkels maar juist ook waar de grote bulk verkocht wordt, bij de supermarkten.
Groei 30 procent
Volgens de jaarlijkse Ekotellingen, uitgevoerd door Milieudefensie, neemt het aanbod van biologische producten de laatste jaren fors toe. Het aantal dat nu in de supermarktschappen ligt, is op basis van een bezoek aan zeshonderd willekeurige supermarkten, met maar liefst dertig procent gegroeid.In de Nederlandse supermarkt liggen nu gemiddeld 116 biologische producten. Ook het aantal fairtradeproducten is hoger dan ooit. Supermarkten PLUS en Jumbo hebben volgens Milieudefensie de meeste biologische producten in de schappen. Daar kunnen klanten respectievelijk 240 en 232 producten vinden. Opvallend is de trendvolgende positie van marktleider Albert Heijn dat met 188 producten op de derde plek staat.
Uitputting
De toename van 'biologisch' past keurig in de bredere trend die al eerder gesignaleerd werd. Dit jaar bleek uit onderzoek van Deloitte dat consumenten gemiddeld twintig procent meer uitgeven aan biologische producten vergeleken met 2010. Deloitte denkt dat het potentieel van duurzame producten nog lang niet is uitgeput. Ook hier volgt de aanbod de vraag en andersom.Maar willen supermarkten de vraag naar biologisch eten en drinken blijven voeden, dan zullen er wel forse investeringen moeten worden gedaan om de keten te verduurzamen. De druk op voedselproductie komt tenslotte van alle kanten. Stijgende grondstoffenprijzen, de uitputting van energiebronnen en veranderende demografie nopen elke schakel in de keten tot actie. Zij die zich het best weten aan te passen aan de gevolgen winnen komende jaren de slag.
Investeren loont
In Nederland vindt nu al 83 procent van de consumenten het belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu. Dit betekent dat consumenten de voorkeur geven aan duurzaam gemaakte producten. Het loont dus voor bedrijven om te investeren in duurzaamheid.Op de agenda van GS1 Live op 7 december
De volgende GS1 Live bijeenkomst met als thema duurzaamheid vindt plaats op 7 december aanstaande. Beslissers bij retailers, fabrikanten en logistiek dienstverleners in levensmiddelen-, drogisterij- en doe-het-zelf- en tuinsector die alles willen weten over het verduurzamen van de keten, dienen daar zeker bij te zijn. Want wie nu nog leeft in de werkelijkheid van de groenteboer van een tijdje geleden, gaat de boot onherroepelijk missen.Bron: GS1 Opinie