Duitse consumenten raken in de war door de verscheidenheid aan bio- en ecolabels. Toch groeit de vraag naar duurzame producten. Dit blijkt uit een studie van adviesbureau Edelman en TheConsumerView.
Ongeveer de helft van de respondenten gaf aan de informatie over duurzaamheid vaak onbegrijpelijk en tegenstrijdig te vinden. Toch verkiest twee derde van de consumenten duurzame producten boven degenen zonder een dergelijk label.
Vooral het beroemde bio-label 'Bioland' wordt volgens de studie erkend en gewaardeerd door consumenten. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het Fairtrade-keurmerk en die van WWF. Ook het tijdschrift 'Ökotest' is erg bekend onder de consumenten.
Minder bekend zijn de labels over de bescherming van het regenwoud of de duurzame visserij. De overgrote meerderheid van de respondenten - 82 procent - ziet wel iets in een uniforme etikettering voor duurzaam geproduceerde goederen. En 63 procent van hen geeft aan dat zij dit label pas zullen vertrouwen, als deze door de staat erkend wordt.
Pleiten voor uniforme etikettering duurzame producten
Vele eco-labels verwarrend voor Duitse consumenten
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten