Duitse consumenten raken in de war door de verscheidenheid aan bio- en ecolabels. Toch groeit de vraag naar duurzame producten. Dit blijkt uit een studie van adviesbureau Edelman en TheConsumerView.
Ongeveer de helft van de respondenten gaf aan de informatie over duurzaamheid vaak onbegrijpelijk en tegenstrijdig te vinden. Toch verkiest twee derde van de consumenten duurzame producten boven degenen zonder een dergelijk label.
Vooral het beroemde bio-label 'Bioland' wordt volgens de studie erkend en gewaardeerd door consumenten. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het Fairtrade-keurmerk en die van WWF. Ook het tijdschrift 'Ökotest' is erg bekend onder de consumenten.
Minder bekend zijn de labels over de bescherming van het regenwoud of de duurzame visserij. De overgrote meerderheid van de respondenten - 82 procent - ziet wel iets in een uniforme etikettering voor duurzaam geproduceerde goederen. En 63 procent van hen geeft aan dat zij dit label pas zullen vertrouwen, als deze door de staat erkend wordt.
Pleiten voor uniforme etikettering duurzame producten
Vele eco-labels verwarrend voor Duitse consumenten
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-06 Alnatura realiseert omzetstijging van 2,3% tegen de trend in de sector in
- 2023-12-05 "Voedselaanbod kan snel duurzamer"
- 2023-12-05 Ook PLUS stopt met plastic wegwerpzakjes voor groenten en fruit
- 2023-12-05 Voedselverspilling in supermarkten daalt met 17,4% ten opzichte van 2018
- 2023-12-05 Wie zoet is krijgt (biologisch) lekkers...
- 2023-12-04 Meldpunt voor onterechte duurzaamheidsclaims
- 2023-12-01 Duitsland: Netto Marken-Discount steunt overheidsinitiatief om biologische voeding te promoten
- 2023-12-01 "Aandeel biologisch daalt bij Lidl"
- 2023-11-29 Joren Jacobs gaat afscheid nemen van Nieuw Mos
- 2023-11-29 Het vervolg: tweede ontmoeting jonge winkeliers bij Goodyfood in Hilversum
- 2023-11-27 "Herbruikbare tas meenemen tijdens het winkelen moet nieuwe norm worden"
- 2023-11-21 Sebastiaan Kuipers nu ook eigenaar van Groningse Ekoplaza
- 2023-11-20 Eko Heerlijk Wormerveer viert 12,5-jarig bestaan
- 2023-11-16 Online supermarkt Crisp haalt €35 miljoen op voor groei
- 2023-11-16 Bio-supermarktketen basic nu officieel onderdeel van tegut…
- 2023-11-16 "Supermarkten kunnen directe invloed hebben op tegengaan diabetes type 2-ramp"