Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Noodzaak lijkt af te nemen

Groentetas van Odin bestaat 17 jaar

De biologische groentetas van Odin, versgroothandel in Geldermalsen, bestaat 17 jaar. Elke week halen 16.000 abonnees hun kleine of grote groentetas op bij verschillende speciaalzaken.

Voor de groentetas zijn met biologische telers afspraken gemaakt over teelt en volume. Een planner onderhoudt contact met de boeren en bepaalt daarna welke producten in de groentetas komen. Hoewel de biologische markt in Nederland gestaag groeit, is het aantal abonnees van de groentetas de laatste vijf jaar nauwelijks gestegen. Doordat biologisch voedsel toegankelijker is geworden, neemt de noodzaak een groentetas te hebben af. "Ook supermarkten hebben biologische producten opgenomen in hun assortiment", zegt Odin-directeur Koos Bakker. "Daarnaast sloten veel groentespeciaalzaken hun deuren, waarmee voor ons afhaalpunten verdwenen."

Volgens Marieke Meeusen, coördinator markt- en ketenonderzoek biologisch voedsel aan de Wageningen Universiteit en Researchcentrum, zijn het niet alleen meer de 'geitenwollensokkentypes' die biologisch eten. "Mensen vinden het ook gewoon lekkerder." Initiatieven zoals de Odin-groentetas dragen volgens haar bij aan het inburgeren van biologisch voedsel.

Bron: Profnews
Publicatiedatum: