Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
6 tot en met 13 november

No Impact Week stimuleert de mensen om duurzamer te leven

De lezing van het IVN met als onderwerp Geef de aarde door! was een opwarmertje voor de No Impact Week, die van 6 tot en met 13 november wereldwijd wordt gehouden. In het gebouw De Vlinder aan de Burgemeester Bruin Slotsingel ging de aangekondigde inleiding door het Wereld Natuurfonds niet door, maar de film No Impact Man maakte veel goed.

Rachelle Eerhart, projectleider bij de IVN, zette de zaal aan het werk met vragen als Hoe staat het er in de wereld voor?, Kunnen we die zo doorgeven aan onze kinderen? en Wat zijn de meest urgente problemen? De antwoorden overbevolking, de verpakkingsindustrie, honger en ontbossing, waren weinig verrassend, maar zorgden wel voor interactie met de bezoekers van deze avond.

In de No Impact Week worden mensen gestimuleerd om minder te kopen en minder afval te produceren en om in plaats van de auto eens de fiets te nemen. Als het om voedsel gaat is het verstandig om vooral biologisch en seizoensgebonden voedsel dat lokaal is geproduceerd te nuttigen. In die No Impact Week kan het ook een uitdaging zijn om minder energie en water te gebruiken. De hamvraag is dan of je een even goed leven hebt als wanneer je gewoon doorgaat zoals je altijd doet.

Eerhart wees op ingeslopen gewoontes. "Als je de dingen met aandacht doet, dan verhoogt dat de kwaliteit van leven. Denk er eens over na wat je minder of anders kunt doen zonder dat je er ongelukkig van wordt." De hoofdpersoon van de film No Impact Man bleek wel degelijk gelukkiger te worden van een duurzame levensstijl. Het was vermakelijk om te zien hoe hij bijvoorbeeld de lift oversloeg en op eigen kracht op twaalf hoog kwam. Aandacht van de media kreeg hij pas toen hij geen toiletpapier meer gebruikte.

Uit de discussie na afloop van de film, die niet ondertiteld was, kwam duidelijk naar voren dat de belangstelling voor duurzaamheid gering is. "Op vakantie lukt het beter om daar op te letten dan thuis", was een van de opmerkingen.

Maatschappelijk verantwoord (bewust) ondernemen is lang een speerpunt geweest, maar het zakt al weer weg. De verpakkingen zorgen voor een fors knelpunt: "probeer het maar eens los te kopen."

Klik hier voor meer informatie over de No Impact Week.

Bron: Dichtbij
Publicatiedatum: