Ruimte voor nieuwkomers
Afzetmarkt voor biologische producten blijft groeien
Ketenmanager Arend Zeelenberg wijst erop dat biologische akkerbouwproducten voor een groot deel buiten Nederland worden afgezet. Binnen Nederland hebben vooral versproducten (agf, zuivel en vlees) een plek veroverd in het schap. Via diverse huismerken lopen biologische producten mee in het assortiment en daarmee zijn ze voor de consument goed zichtbaar. Voor de toekomst ziet hij trends die ook voor biologische afzetkansen bieden. Het feit dat mensen steeds meer buiten huis (out of home) biologisch kunnen eten, geeft een groeipotentie. Doordat andere landen steeds meer zelfvoorzienend worden, blijft het ontwikkelen van de binnenlandse markt erg belangrijk. En hierin ziet Zeelenberg wel ruimte, de Nederlandse consument geeft per jaar 32,80 euro uit aan biologische producten. De Denen besteden aanzienlijk meer, namelijk circa 132,20 euro per jaar.
Marketingmanager Edwin Crombags van Campina Zuiver Zuivel ziet de markt groeien, afgelopen jaar met 20 procent. "Als boeren spelen met de gedachte om om te schakelen naar biologisch, dan is dit het moment."
Omschakelen is een beetje zoals in het diepe springen, maar geeft uiteindelijk meer voldoening is een veel gehoorde opmerking. Er bestaat geen gebruiksaanwijzing voor omschakeling, wel veel aandachtspunten die ongelukken kunnen voorkomen. In de brochures Biologisch ondernemen komen vele facetten rondom omschakeling aan bod. Een geschikte richtingaanwijzer voor iedere boer.
Voor meer informatie: www.biologschondernemen.nl
Bron: BioKennis
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-06-05 Onderzoek naar link tussen beschikbaarheid van zoet water en stikstofefficiëntie
- 2023-06-05 Welke vijf bedrijven maken kans op de BioVLAM 2023?
- 2023-06-05 BD-druiventelers vinden opvolger en kunnen gaan afronden
- 2023-06-05 Bio-teler groeit voorzichtig: “Het was maar een beetje meer, maar we kregen ze slecht weg”
- 2023-06-02 "In vergelijking met vorig jaar hebben we ons verkoopseizoen eerder moeten beëindigen"
- 2023-05-31 "We hebben nog nooit zo vroeg zo veel biologische peren vast hoeven leggen voor komend seizoen"
- 2023-05-31 De Générose: nieuwe biologische 100% Franse tomaat
- 2023-05-31 "Qua kosten zitten biologische champignons aan maximum"
- 2023-05-30 "Oog houden voor individuele uitdagingen, zodat telers geen nummer worden"
- 2023-05-30 Het geheim van Gisele Bündchen? Lokaal en biologisch eten
- 2023-05-30 Stadsbestuur Lier oogst zelf bio-groenten voor goede doelen
- 2023-05-26 Consumenten in Beieren kopen ondanks inflatie regionale en biologische producten
- 2023-05-26 Jonge zeewierondernemers presenteren duurzame innovaties op Wereld Oceanen Dag
- 2023-05-26 René Groenen en Gineke de Graaf nemen afscheid van biologisch-dynamische boerderij De Beersche Hoeve
- 2023-05-26 Moestuinseizoen van start bij Landgoed Huis Sevenaer
- 2023-05-25 "In Scandinavië zien we nu bio-kasgroententelers weer terugschakelen naar conventioneel"
- 2023-05-25 "Op weg naar emissieloos stikstofgebruik in de fruitteelt"
- 2023-05-25 "Wij importeren nu meer biologische abrikozen uit Spanje dan uit Italië"
- 2023-05-24 Frans pakstation voor biologische sjalotten officieel geopend
- 2023-05-24 "Vanaf maart verloopt de afzet bio-fruit vlotter"