In de zuivel blijft biologisch een groeimarkt, zo blijkt uit het nieuwe GfK-rapport 'Uitgavenpatronen van consumenten'. Blijkens het rapport blijven consumenten even veel geld uitgeven aan voeding, terwijl de bestedingen aan zaken als wonen terugvallen.
Vergeleken met tien jaar geleden geeft de consument meer uit aan medische diensten en welzijnszorg, terwijl minder wordt uitgegeven aan woninginrichting, huishoudelijke artikelen en lederwaren en schoeisel. Hoewel de uitgaven aan voeding gelijk blijven, verschuift het accent van de bestedingen van out of home naar thuis en van speciaalzaak naar supermarkt en service prijsvechter. Er is een toename naar huis- en budgetmerken. Er wordt meer gezonde voeding gekocht door 35 procent van de consumenten, terwijl 63 procent evenveel gezonde producten blijft kopen.
Met een jaarlijkse groei van 10 tot 12 procent blijft biologisch een groeimarkt. In de zuivel vormen biologische melk en karnemelk met 7,2 procent een van de productcategorieën met het hoogste aandeel biologisch. Van de yoghurts heeft biologische yoghurt een aandeel van 6,4 procent.
Blijkens het rapport zijn het vooral alleenstaanden die de keuze maken voor biologische en milieubewuste producten. Gezond en duurzaam groeit jaarlijks met 12 procent.
Bron: Profnews
Biologische zuivel blijft groeimarkt
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-11-28 FrieslandCampina-garantieprijs bio-boerderijmelk december: +2,27 naar 56,02 euro
- 2023-11-24 Biologische boer: regisseur van natuurlijke processen
- 2023-11-21 49.268 euro subsidie voor project 'OERmelk'
- 2023-11-21 Stapsgewijs van gangbaar naar biologisch boeren
- 2023-11-17 ZLTO op bezoek bij De Dobbelhoeve
- 2023-11-16 "Het kan zijn dat je straks gewoon de stempel ongewenst krijgt"
- 2023-11-14 Tips voor najaar- en wintervoerstrategie biologisch rundvee
- 2023-11-13 Europese landen werken samen aan vaccin tegen blauwtong
- 2023-11-13 'Oogstboer' Joost van Schie in BinnensteBuiten
- 2023-11-13 Dit zijn de drie genomineerden voor 'De mooiste koeienweide 2023'
- 2023-11-10 Melkprijs Eko-Holland blijft ook in november gelijk
- 2023-11-09 Reclame Code Commissie: 'On the way to PlanetProof' maakt onjuiste natuurclaim
- 2023-11-09 Warmonderhofkaas: terug van weggeweest
- 2023-11-08 Natuurinclusieve landbouw vraagt andere aanpak gezondheid dier en mens
- 2023-11-07 Mogelijkheden en uitdagingen voor kruidenrijke graslanden op kleigronden
- 2023-11-07 Bezoek aan Natuurlijk Genoegen tijdens terugkomweek van Landbouwraden