Villa Eeckhoorn speelt zich af op, en rond, het virtuele landgoed Villa Eeckhoorn, compleet met biologische moestuin, geiten en kippen. Eigenaresse Ottelien van Ravenzwaai tot Reuzenrad - Oot voor vrienden - is op zoek naar een erfgenaam die het landgoed op een verantwoorde en duurzame manier kan beheren. Als ze op een dag wordt uitgenodigd voor een belangrijke internationale conferentie is dat dé kans om te testen wie het meest geschikt is om haar opvolger te worden. Maar als Oot is vertrokken gebeuren er op het landgoed geheimzinnige dingen… Is er sprake van een duister complot? Wat is er met de computer aan de hand? De buurman heeft wel zeer tegenstrijdige belangen… Aan de speler de taak om alle geheimen te ontsluieren en te laten zien dat hij (of zij!) in staat is om voor het landgoed te zorgen, ondanks alle tegenslagen. Met andere woorden: wie wordt de nieuwe eigenaar van Villa Eeckhoorn?
Educatief, leuk én spannend
Villa Eeckhoorn gaat over duurzaamheid en het nemen van verantwoordelijkheid voor jezelf, je omgeving en voor de kwaliteit van de aarde. Maar de makers hebben vooral een spannend en uitdagend spel willen maken. Gezien de enthousiaste reacties van kinderen die het spel gisteren al konden spelen in het Medialab van Cinekid, is dat ook gelukt.De spelers gaan tijdens het spel actief aan de slag met actuele onderwerpen als biologische landbouw en intensieve veehouderij. Ondertussen komen taal en rekenen in de game op een praktische manier aan bod, bijvoorbeeld als de oogst moet worden binnengehaald en gewogen. Het spel sluit aan bij de kerndoelen voor het basisonderwijs. Voor docenten zijn er zes lesbrieven samengesteld. Een aantal Amsterdamse basisscholen gaat er dit najaar actief mee aan de slag tijdens de les. Overigens kan het spel ook thuis individueel of samen worden gespeeld.
Het spel is gebaseerd op de jeugdroman 'Droomtuin' van Ingrid Kluvers, één van de kerntitels voor de Jonge Jury 2012. Villa Eeckhoorn is een productie van PixelPixies, gespecialiseerd in het maken van 'serious games': computerspellen waarbij concepten en technieken uit de 'entertainment games' worden ingezet voor het overbrengen van een boodschap.
Het spel is ontwikkeld in opdracht van Stichting RichtingGroen en financieel mogelijk gemaakt door het Centrum Biologische Landbouw en het Netwerk Biologische InformatieCentra (Netwerk BIC), het Ministerie EL&I/Dienst Regelingen, Stichting Fonds Sociale Initiatieven, Rabobank Amsterdam, Steunfonds Madurodam, SNS Reaal Fonds, Stichting het Amsterdamsche Fonds en Koers Nieuw West/gemeente Amsterdam.