Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Recordaantal activiteiten en bezoekers overtuigend bewijs van bestaansrecht

Vijfde Week van de Smaak trekt 100.000 bezoekers

De lustrumeditie van de landelijke Week van de Smaak kan de boeken in als zeer succesvol. Een conclusie die wordt gestaafd door de cijfers. De Week van de Smaak trok dit jaar zeker 100.000 bezoekers en telde bijna 600 activiteiten, verspreid door heel Nederland. Daarbij ging het om een zeer divers deelnemersveld: winkels, scholen, (bedrijfs-)restaurants, buurthuizen, markten en bijvoorbeeld NS haakten aan met een grote variëteit aan activiteiten. Een aparte categorie vormden de bijna 400 zorginstellingen en ziekenhuizen die, onder de noemer De Mooie Maaltijd, mee deden aan 'de lekkerste week van het jaar'.

Opvallend is, dat naast de 'vaste waarden' uit de voorgaande edities, zoals proeverijen, open dagen, en schoollunches, dit jaar meer grotere evenementen en smaakfestijnen werden georganiseerd. Vaak met grote aantallen standhouders en exposanten. Ook het 'streekmenu' lijkt aan een opmars bezig, net als kookworkshops bij restaurants en kookstudio's.

Veel aandacht voor ambachtelijkheid

Eén van de kenmerkende aandachtspunten van de Week van de Smaak betreft de ambachtelijke productie en bereiding van eten (dat daarnaast bij voorkeur uit de eigen regio komt, seizoensgebonden en duurzaam is). Deze focus laat zich allereerst gelden in de jaarlijkse Helden van de Smaak verkiezing, dit jaar gericht op 'ambachtelijke boerenzuivel en -kaas'. Winnaars zijn 'Magdalène en Nico Captein uit Zoeterwoude, die met de productie van de alom geprezen Boeren Goudse Oplegkaas kiezen voor het vasthouden aan ambachtelijke traditie.



Maar ook bij veel van de aangemelde activiteiten is ambachtelijkheid een belangrijk aspect, zo bleek ook in het afsluitende weekend van de Week van de Smaak. Bijvoorbeeld in Vlissingen, waar de Zware Plaatwerkerij - een oude scheepswerf - zaterdag veranderde in een markt en Proeflokaal rond de beste ambachtelijke producten van Zeeuwse bodem. Van Middelburgse honing, Zeeuwse Vlegel pannenkoeken, biologisch-dynamische Zeelandkaas tot en met het ambachtelijk gebrouwen Zeeuwse Peelanderbier; het was er allemaal en nog veel meer. Het evenement trok 4000 bezoekers en een herhaling in 2012 staat al genoteerd.

Ook in Amsterdam veel ambachtelijke producten op de 'Markt van 1001 Smaken' op het Foodcenter van Amsterdam. Van boerenkazen en ambachtelijke vleeswaren, ter plekke gemalen meel, tot en met vers gemaakte pompoensoep; het is een kleine greep uit het aanbod dat de meer dan 6000 bezoekers op de laatste dag van de Week van de Smaak te proeven krijgen.

De organisatie van de Week van de Smaak - gevormd door Stichting Streekeigen Producten Nederland, Stichting Vriendelijke Keukens, Slow Food Nederland en Euro-Toques - ziet in de zich snel ontwikkelende populariteit van de jaarlijkse themaweek genoeg reden om vanaf de komende maand aan de slag te gaan voor de zesde editie in 2012.
Publicatiedatum: