Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
NVC-directeur tijdens Innovative Packaging Conferentie Berlijn:

"Van Eco naar Ego voor een echt duurzame ontwikkeling in verpakken"

"Voor échte vooruitgang bij het duurzaam innoveren in verpakte producten, moeten we het accent meer leggen op de menselijke kennis, inventiviteit en creativiteit (Ego) en minder op milieuberekeningen (Eco) en gedetailleerde financiële aspecten."

Deze uitdagende stelling presenteerde NVC-directeur Michael Nieuwesteeg tijdens Innovative Packaging 2011 in Berlijn op 15 september jongstleden. Vijftig ervaren verpakkingsdesigners en –technologen bespraken gedurende twee dagen de laatste trends en toekomstmogelijkheden. Ze werkten ook samen aan een unieke NVC-workshop met als thema drinkwater voor de conferentiedeelnemers in het jaar 2050.

Vanuit een langetermijnvisie op zowel het verleden als de toekomst, analyseerde
Nieuwesteeg de drie hoofdthema's van duurzaamheid (People, Planet en Profit) en hun relatie met het verpakken van producten. Profit (economie) domineert het dagelijkse debat, maar is praktisch irrelevant over een langere periode.

Planet (milieu) moet geïntegreerd worden in ieder verpakkingsontwerp, met het accent op continu verbeteren. Om dit te realiseren, doen bedrijven er goed aan de komende wereldnormen (ISO) op het gebied van verpakken en milieu in hun bedrijfsbeleid op te nemen.

People (mensen) zijn echter cruciaal. "De meest waardevolle bronnen van onze planet zijn de menselijke kennis, inventiviteit en creativiteit. Als we producten verpakken, moeten we onze verantwoordelijkheid als mens en als professional nemen. Bedrijfsleven, overheden en instituten moeten hun medewerkers continu zo goed mogelijk opleiden en trainen. Daarbij moeten we de mensen toegang geven tot betrouwbare, actuele en relevante informatie over de wereldwijde innovatiemogelijkheden, zodat zij een bijdrage kunnen leveren aan de duurzame
verpakkingsinnovatie in hun organisatie. Wij mensen zelf zijn de sleutel tot echte
duurzame ontwikkeling in verpakken!", Nieuwesteeg.

Innovative Packaging 2012 zal wederom plaatsvinden in Berlijn en wel op 10-11
oktober volgend jaar.
Publicatiedatum: