Een gerecht met een verhaal smaakt beter. Een puur verhaal wel te verstaan. Tijdens de Puur Restaurant Week van 14 tot en met 20 november, zetten restaurants biologisch, fairtrade en duurzame vis op het menu.
Wie geeft om mens, dier en milieu eet daar ook naar. Dat doe je tegenwoordig gemakkelijker als consument. Want niet alleen de speciaalzaken, maar ook de grote supermarktketens spelen steeds meer in op de vraag naar biologische en fairtrade producten. Ook bij de afdeling vis kom je al stickers met 'duurzame vangst' tegen. Maar helaas doet nog niet iedereen zo bewust zijn boodschappen.
Voor restaurants geldt dat zeker. Vaak is de wil er wel, maar het aanbod niet. Dat moet beter, vond Jeannette van Mullem, initiatiefneemster van de Puur Restaurant Week. Het begon eigenlijk al zes jaar geleden, toen Jeannette de website www.puuruiteten.nl startte. Daarna volgde haar eerste Puur! uit eten-gids met een overzicht van restaurants in het hele land waar je biologisch kunt eten. Het idee ontstond door een combinatie van factoren.
Jeanette deed de hotelschool en een studie communicatie, ze hield van uit eten gaan en at zelf omwille van het dierenwelzijn alleen biologisch vlees. "Je hebt invloed op je dagelijkse boodschappen, maar ook op waar je gaat eten", aldus Jeanette. Zo begon haar missie om de restaurantsector duurzamer te maken. De Puur Restaurant Week wil zo veel mogelijk restaurants en bezoekers laten kennismaken met 'h'eerlijk eten', eten met een goed verhaal.
Het is net als met groenten die beter smaken als ze uit je eigen moestuin komen. Groothandels Het concept werkt aanstekelijk, volgens Jeannette. "Als restaurants eenmaal om zijn, zie je dat ze het een sport vinden daar steeds verder in te gaan." Zoals restaurant Iets Anders in Noordwijk, dat vorig jaar de Puur Restaurant Week aangreep om voortaan alleen nog 'puur' op het menu te zetten. Kleine stappen helpen. En wanneer de grote spelers duurzame stappen zetten, heeft dat nog meer effect.
Er zijn al groothandels met een flink biologisch en fairtrade aanbod. Restauranteigenaars weten dat niet altijd. Daarom organiseert Jeannette ook workshops om die kennis te delen. "Ik wil niet met de vinger wijzen. Liever laat ik zien wat de mogelijkheden zijn." De campagne is bewust laagdrempelig. Restaurants hoeven alleen maar een 'puur menu' op de kaart te zetten.
Op de website is daarvoor veel inspiratie te vinden. Deelname en promotiemateriaal is gratis. Het doel is om honderden restaurants mee te laten doen. "Het is namelijk een misverstand dat puur eten alleen in dure restaurants kan", zegt Jeannette. "Ik eet hier in Arnhem soms voor een tientje een heerlijke biologische maaltijd. Het is bedoeld voor elke beurs en elk restaurant."
Klik hier voor meer informatie over de Puur Restaurant Week.
Bron: Voor de Wereld van Morgen

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Is lupine het gouden boontje van Nederlandse bodem?
- "Totaalassortiment aanbieden is een uitdagende maar ook zeer passende stap"
- Agrifirm start pilots rondom regeneratieve landbouw
- Regering moet onderzoek doen naar nutriënten uit menselijke mest
- De Nieuwe Winkel verkozen tot Beste Biologische en Groenterestaurant
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
Initiatiefneemster Puur Restaurant Week:
"Misverstand dat puur eten alleen in dure restaurants kan"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-20 De Nieuwe Winkel verkozen tot Beste Biologische en Groenterestaurant
- 2022-05-18 Aantal foodtruckondernemingen sinds 2017 verdubbeld
- 2022-05-17 Marktplaats voor horeca met overschotten en imperfecte producten
- 2022-05-17 Woonzorgcentrum en biopluktuin starten samenwerking
- 2022-05-16 Anne&Max zet hotelketen voor insecten op
- 2022-05-13 Bij SLA eten kinderen tot en met 10 jaar gratis
- 2022-05-11 "We kunnen nu eindelijk ons pand in zijn volledigheid benutten"
- 2022-05-10 Anne&Max opent 25e vestiging
- 2022-05-10 5 nominaties voor Beste Biologische Restaurant
- 2022-05-04 "Na twee aspergeseizoenen die getekend werden door Corona, knallen we nu nog meer dan voorheen"
- 2022-05-03 The Farm Kitchen lanceert Climate Positive Award
- 2022-04-28 Bio-ijsthee Anne&Max nu ook verkrijgbaar voor thuis
- 2022-04-20 CDA-fractie tegen plan van eigen Wetenschappelijk Instituut voor minimumleeftijd fastfood
- 2022-04-07 Initiatiefnemers Eerlijk eten uit de streek bereiden complete lupine maaltijd bij DID-IT
- 2022-04-06 Luxe thuis dineren met Bio Proeflokaal @home
- 2022-03-29 Restaurant Logica maakt tafels van afgeschreven terrasbanken
- 2022-03-16 Horecabeurs Goes sterk terug in 2022
- 2022-03-01 Duurzame horecalocatie kunnen nu aangemeld worden voor Gaia Green Awards
- 2022-02-21 Bijna 20 procent coronasteun naar de horeca
- 2022-02-18 Nieuwe flagship locatie voor The Avocado Show in Westfield Mall of the Netherlands