Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Zet het neer en de klant neemt het mee"

Biologisch wordt nu echt aanbodsmarkt volgens André Brouwer

Tholen - De consument heeft wederom fors meer besteed aan biologische voeding in de Nederlandse supermarkten. In het eerste half jaar van 2011 zijn de bestedingen met 29,1 procent naar 195 miljoen gestegen ten opzichte van 2010.

André Brouwer van de Task Force Marktonwikkeling Biologische Landbouw geeft aan dat het lijkt dat biologisch een aanbodsmarkt aan het worden is, of dat misschien altijd al geweest is. "Supermarkten nemen steeds meer biologische producten in het assortiment op, en consumenten kopen onmiddellijk. Eerder al zagen we het verschijnsel dat winkels met het grootste assortiment ook procentueel het hardst groeiden. Hoe beter bio zichtbaar is de schappen, hoe sneller de omzet stijgt."

Hij merkt dat het bewustzijn onder consumenten groeit. "De economische crisis, of misschien is flauwte een beter woord, lijkt bio niet te raken. Integendeel. Mensen kopen bewuster en letten meer op de waarde van wat ze kopen. De waarden van biologisch vinden kennelijk weerklank door de consument."

Natuurvoedingswinkels

De Task Force verwacht dat het groeipercentage in natuurvoedingswinkels net als de voorgaande jaren tussen de vijf en tien procent zal liggen. Hier heeft André zelf nog een kanttekening op. "Ik sluit niet uit dat de afzet en klandizie harder gestegen zijn dan de cijfers suggereren. Er zit veel dynamiek in de sector met meer concurrentie en prijsdalingen. Prijsdalingen drukken natuurlijk de omzetgroei." De vernieuwing van de natuurvoedingswinkels ziet hij als een positieve ontwikkeling. "De winkels trekken zo echt nieuwe klanten naar binnen."