Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste tractor op waterstof

De eerste waterstoftractor rijdt dit najaar op het proefbedrijf La Bellotta in Italiƫ. Op dit proefbedrijf wordt gewerkt aan het project 'Energy Independant Farm'. Waarom een trekker op waterstof?

Dit Italiaanse proefbedrijf werkt aan een concept waarbij geen energie of brandstof van buiten het bedrijf meer nodig is. Het bedrijf wekt energie op in een biogascentrale, gevoed met energiegewassen, gewasresten en kippenmest. Ook heeft het bedrijf zonnepanelen. Om 'energieonafhankelijk' te worden, moeten de tractoren van het bedrijf gebruik maken van zelf opgewekte energie.

Waarom waterstof?

Energie uit zon, wind en biomassa kan opgeslagen worden als elektriciteit in batterijen. Een elektrische tractor is echter niet realistisch. Om een tractor een werkdag lang te laten rijden, zijn te grote accu's nodig. Het herladen van accu's kost tijd en het vermogen van accu's loopt in de loop van de jaren terug. Een andere mogelijkheid is om de elektrische energie te gebruiken voor de hydrolyse van water. De waterstof die zo gemaakt wordt is een krachtige energiedrager. Waterstof kan goed opgeslagen worden en het tanken gaat snel.

De waterstoftrekker

De brandstofcel in de tractor maakt uit de waterstof weer elektriciteit, waarmee de elektromotoren worden aangedreven. Het eerste prototype van de NH2 van New Holland is met twee elektromotoren goed voor 78 kW (106 pk). Het tweede protype heeft drie elektromotoren, een sterkere brandstofcel en een grotere tank. Dit type, goed voor 110 kW (135 pk), zal getest worden op het proefbedrijf.

Bron: Groen Kennisnet
Publicatiedatum: