Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Max Havelaar organiseert Fairtrade@Work: 31 oktober tot en met 4 november

Jaarlijks drinken Nederlanders per persoon gemiddeld 150 liter koffie en 113 liter thee. De meeste koffie drinken we niet thuis, maar op het werk. Om het gebruik van Fairtrade producten op het werk te stimuleren lanceert Stichting Max Havelaar voor het tweede jaar op rij de Fairtrade@Work campagne voor cateraars, bedrijven, universiteiten en hogescholen. Doe mee en organiseer een activiteit waarbij Fairtrade centraal staat, zoals een koffieproeverij, lunch of borrel.

Fairtrade producten

Het aanbod van producten met het Max Havelaar keurmerk neemt voortdurend toe. Naast koffie kan men op het werk genieten van fairtrade thee, broodbeleg, sappen, zoetwaren, frisdrank, suiker, bananen en ananassen. Fairtrade garandeert dat de boeren in ontwikkelingslanden onder goede omstandigheden kunnen werken. Bovendien ontvangen zij een eerlijke prijs voor de producten waarmee zij kunnen investeren in een betere toekomst en een schoner milieu. Kortom, met fairtrade is het dubbel genieten: een heerlijk product voor jezelf en een eerlijke beloning voor de boer!

Activiteit en deelname

Cateraars, bedrijven, universiteiten en hogescholen worden opgeroepen om tijdens de eerste week van november (31 oktober tot en met 4 november) een activiteit te organiseren met fairtrade producten. De winnaars ontvangen het Gouden Dienblad, een eervolle prijs waarmee het duurzame karakter van de bedrijfsvoering wordt benadrukt. Daarnaast maken deelnemers kans op een professionele barista workshop bij de duurzame koffiebranderij Peeze. Aanmelden kan vanaf vandaag via www.fairtradeatwork.nl.

Jury

Op 1 november maakt de vakjury de winnaars bekend. De jury bestaat uit Willem Lageweg (directeur MVO Nederland), Sjoera Dikkers (Tweede Kamerlid PvdA), Martine Zuil (Hoofdredacteur Misset Horeca en Misset Catering) en Marlies Filbri (hoofd Lobby en advocacy Oxfam Novib). Criteria als originaliteit, aantal fairtrade producten dat wordt gebruikt, het bereik van de activiteit en een effectieve inzet van sociale media, zullen bepalend zijn in het juryoordeel.

Samenwerking met cateraars Mede dankzij de actieve deelname van de drie grootste cateraars van Nederland, Sodexo, Albron en Eurest, was de Fairtrade@Work Campagne in 2010 een groot succes. Ook dit jaar wordt de samenwerking gezocht met cateraars en koffiebranders om het aanbod van fairtrade producten op het werk én op universiteiten en hogescholen te vergroten.

Voor meer informatie: www.fairtradeatwork.nl
Publicatiedatum: