Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EkoPlaza staat volledig achter verkoop van regionale zuivelproducten

De biologische supermarktketen EkoPlaza groeide in enkele jaren van 7 naar bijna 50 vestigingen. De versgroep zuivel heeft een groepsaandeel van 5 procent in de totaalomzet. Het aandeel zuivel van de versomzet is 11,2 procent. Een uitgangspunt van EkoPlaza is regionaal inkopen. Zo'n 80 procent van het winkelassortiment wordt centraal geregeld, de overige 20 procent wordt lokaal ingevuld.

Ekoplaza wil biologisch bereikbaar maken voor iedereen, aldus formulemanager Geert Jan Smits. "Het assortiment van EkoPlaza is hetzelfde als dat van de supermarkt, maar wel biologisch. Omdat we met een diverse groep consumenten te maken hebben, anticiperen we hierop met ons assortiment. Zo hebben we heavy users die graag biologisch dynamische melk van Demeter-kwaliteit kopen en light users die biologische melk van EKO-kwaliteit willen, maar ook consumenten met diƫten. Zij kopen bijvoorbeeld geitenmelkproducten."

Regionale producten

EkoPlaza staat 100 procent achter de verkoop van regionale producten. "Door regionaal inkopen zorgen we ervoor dat het landschap in de regio aantrekkelijk blijft. Al onze dagverse zuivel komt uit Nederland. Daarnaast zijn we transparant. Dat verwachten we ook van onze leveranciers. Wijs een zuivelproduct aan in de winkel en wij weten wie de leverancier is", aldus Smits.

"Het is voor de biologische speciaalzaak belangrijk om zuivelmerken te voeren die exclusief verkrijgbaar zijn. We verkopen dan ook Zuiver Zuivelproducten; dan is onderscheid met de supermarkt mogelijk. Zuiver Zuivel heeft tevens bd-producten."

Kaas

De kaasverkoop omvat een breed assortiment binnen- en buitenlands product. EkoPlaza heeft een kaasspecialist in dienst. Smits probeert in de toekomst een keuze uit een vast assortiment te realiseren. "Dat bestaat nu uit gepasteuriseerde kazen en boeren- of rauwmelkse kaas uit Nederland. Daarnaast van beide kazen met kruiden, zaden en smaakjes. In buitenlandse kaas brengen we tien soorten witschimmel, acht soorten roodbacterie, acht soorten blauwschimmel en tien soorten harde en bergkazen."

De biokaas is bereikbaar voor een groter publiek doordat die in alle prijscategorieƫn wordt aangeboden. "Zo zoeken we met voorverpakte kaas het prijsniveau van de supermarkt op. We bieden een eerlijke prijs en de consument is verzekerd van de beste kwaliteit. We kiezen voor toegankelijke kazen omdat voor een aantrekkelijke prijs een hogere omloop nodig is."

Zuivel met een verhaal

"Bij EkoPlaza staat het product centraal. Daarin hebben we duurzame partners gevonden. Dat neemt niet weg dat merk belangrijk is. Zo hebben we voor Zuiver Zuivel biologisch-dynamische melk gekozen en voor Weerribben biologische melk. Alle producten hebben een mooi verhaal. De Weerribben-melk komt uit het gelijknamige natuurgebied en Zuiver Zuivel heeft een duurzame relatie met Demeter-boeren en is een actie gestart om 5 eurocent per liter extra te vragen voor de boeren om hun bestaansrecht te waarborgen. Dat vind je niet bij biologisch in de supermarkt."

Bron: Zuivelzicht, AgriHolland
Publicatiedatum: