Betere zichtbaarheid en herkenbaarheid kan omzet verder verhogen

Consumentuitgaven aan duurzame producten in supermarkt weer gestegen

Klanten van Nederlandse supermarkten geven weer meer geld uit aan duurzame producten in de supermarkt. Dit blijkt uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van Deloitte. Ook blijkt dat veel consumenten duurzame producten nog niet kopen uit onbekendheid. Betere zichtbaarheid kan de omzet daarom in de komende jaren verder helpen toenemen.

Hoewel het aantal consumenten dat altijd of soms duurzame producten koopt gelijk is gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar, is de gemiddelde besteding per consument na een dip in 2010 dit jaar weer toegenomen. Zes op de tien klanten heeft altijd of soms duurzame producten in het winkelmandje liggen. Deze consumenten geven aan dat zij van elke 100 euro die ze in de supermarkt uitgeven gemiddeld 13,28 euro aan duurzame producten besteden. Dat is ruim twintig procent meer dan in 2010.

Deloitte denkt dat het potentieel van duurzame producten nog niet is uitgeput. Hoewel de prijs een belangrijk aspect blijft, speelt ook zichtbaarheid en herkenbaarheid van duurzame producten een grote rol. Veel consumenten die zelden of nooit duurzame producten kopen, geven namelijk aan dat zij er eenvoudig niet op letten (74 procent), of het verschil niet weten (47 procent). "Steeds meer producenten werken met specifieke duurzaamheidsstandaarden die minimumeisen stellen voor bijvoorbeeld dierenwelzijn, belasting van het milieu en arbeidsomstandigheden, maar laten dit niet duidelijk zien", vertelt Anneke Sipkens, specialist duurzaamheid bij Deloitte. "Als dit bijvoorbeeld op de verpakking duidelijker gecommuniceerd wordt, zal een fors grotere groep consumenten een duurzame variant kiezen."

De grens tussen traditionele en duurzame producten wordt vager door de toenemende aandacht voor duurzaamheid van de grote producenten en retailers. Sipkens: "Het is belangrijk om kritisch te blijven. Een product moet immers aan de juiste standaarden voldoen om als duurzaam aangemerkt te worden. Desondanks biedt de groeiende focus op het productieproces goede kansen om duurzaamheid van trend tot norm te maken."

Bron: Deloitte

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven