Klanten van Nederlandse supermarkten geven weer meer geld uit aan duurzame producten in de supermarkt. Dit blijkt uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van Deloitte. Ook blijkt dat veel consumenten duurzame producten nog niet kopen uit onbekendheid. Betere zichtbaarheid kan de omzet daarom in de komende jaren verder helpen toenemen.
Hoewel het aantal consumenten dat altijd of soms duurzame producten koopt gelijk is gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar, is de gemiddelde besteding per consument na een dip in 2010 dit jaar weer toegenomen. Zes op de tien klanten heeft altijd of soms duurzame producten in het winkelmandje liggen. Deze consumenten geven aan dat zij van elke 100 euro die ze in de supermarkt uitgeven gemiddeld 13,28 euro aan duurzame producten besteden. Dat is ruim twintig procent meer dan in 2010.
Deloitte denkt dat het potentieel van duurzame producten nog niet is uitgeput. Hoewel de prijs een belangrijk aspect blijft, speelt ook zichtbaarheid en herkenbaarheid van duurzame producten een grote rol. Veel consumenten die zelden of nooit duurzame producten kopen, geven namelijk aan dat zij er eenvoudig niet op letten (74 procent), of het verschil niet weten (47 procent). "Steeds meer producenten werken met specifieke duurzaamheidsstandaarden die minimumeisen stellen voor bijvoorbeeld dierenwelzijn, belasting van het milieu en arbeidsomstandigheden, maar laten dit niet duidelijk zien", vertelt Anneke Sipkens, specialist duurzaamheid bij Deloitte. "Als dit bijvoorbeeld op de verpakking duidelijker gecommuniceerd wordt, zal een fors grotere groep consumenten een duurzame variant kiezen."
De grens tussen traditionele en duurzame producten wordt vager door de toenemende aandacht voor duurzaamheid van de grote producenten en retailers. Sipkens: "Het is belangrijk om kritisch te blijven. Een product moet immers aan de juiste standaarden voldoen om als duurzaam aangemerkt te worden. Desondanks biedt de groeiende focus op het productieproces goede kansen om duurzaamheid van trend tot norm te maken."
Bron: Deloitte

Abonneren
Vacatures
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
- Teamleider Productie
- Productiemedewerker
- Medewerker Sales Support
- Teeltspecialist
- Crop Manager Vollegrond Noord-Frankrijk
- Transportplanners Export
- Verkoper Buitendienst
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Radicaal, biologisch en dynamisch
- Cornelis Mosselman zamelt geld in om producten te doneren aan Voedselbank
- Nieuwe lijn met biologische bakkerijproducten van Nederlandse bodem: Driekant Vitale Voeding
Top 5 - afgelopen maand
- Wetenschappelijke studie toont aan dat synthetische bestrijdingsmiddelen gevaarlijker zijn dan natuurlijke middelen
- Vogelgriepvaccin stapje dichterbij
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Fotoreportage: Nederlandse exposanten op Biofach/Vivaness 2023
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
Betere zichtbaarheid en herkenbaarheid kan omzet verder verhogen
Consumentuitgaven aan duurzame producten in supermarkt weer gestegen
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"
- 2023-02-15 "Supermarkten maken biologische groenten onnodig duur"
- 2023-02-14 Winterrapport GfK: shopper getraumatiseerd door de inflatie
- 2023-02-14 Ekoplaza juicht Nederlandse IMVO wetgeving toe
- 2023-02-13 Pompoen, gember, rode en witte kool, rode biet, pastinaak en (baby) Romaine standaard biologisch bij Albert Heijn
- 2023-02-09 Duitsland: ondanks recordinflatie blijft merendeel klanten de biowinkels trouw
- 2023-02-06 Albert Heijn en bp openen 100e tankstation met een AH to go
- 2023-02-02 33e Odin winkel geopend in Winsum
- 2023-02-01 Coop viert 30 jaar Naturaplan
- 2023-02-01 "Het stimuleren van biologisch en het eigen duurzaamheidsprogramma zitten elkaar niet in de weg"
- 2023-01-31 Picnic overtreedt, volgens NVWA, de wet met goedkopere Duitse A-merken