Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer biologisch vlees en meer variatie op de barbecue

Ondanks de slechte zomer is het aantal barbecueaanbiedingen in 2011 verder gestegen. Het jaar kenmerkt zich ook door de sterke opkomst van biologisch vlees en meer visaanbiedingen. Dit is echter ten koste gegaan van traditionele barbecueproducten als burgers en kipdrumsticks.

Dit blijkt uit een analyse van aanbiedingenvergelijkingssite Yenom.nl. In opdracht van Levensmiddelenkrant vergeleek zij de barbecueaanbiedingen van 2010 en 2011 en constateerde dat de Nederlandse barbecue in het afgelopen jaar behoorlijk is veranderd. Komt dit alleen door de slechte zomer of is er meer aan de hand?

Uit de analyse die plaatsvond over een periode van 20 weken blijkt dat er dit jaar 17 procent meer barbecuevlees en visaanbiedingen zijn geweest dan vorig jaar. Yenom heeft hiervoor de vlees- en visaanbiedingen van achttien supermarktketens van dit jaar vergeleken met de aanbiedingen van vorig jaar. Het totaal aantal vlees- en visaanbiedingen blijkt echter minder sterk gestegen met een krappe 11 procent.

Verschuiving naar biologisch

De groei van het aantal barbecuevlees- en visaanbiedingen wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de sterke opkomst van biologische barbecue-aanbiedingen. Als deze biologische aanbiedingen buiten beschouwing worden gelaten, is de groei van de barbecueaanbiedingen namelijk gelijk aan de totale groei van vlees-, vis- en vleesvervangeraanbiedingen. Biologisch vlees en vis maken daarmee een steeds belangrijker onderdeel uit van het Nederlandse barbecue-assortiment. Dit duidt op een verschuiving in het barbecueaanbod.

Een andere trend die op te maken lijkt uit nader onderzoek van de aanbiedingen is dat er ook een verandering gaande is in de populariteit van bepaalde soorten vlees. Zo is er een duidelijke stijging waar te nemen bij barbecueschotels, filetlapjes, spareribs en worsten en juist een daling bij burgers, spiezen en drumsticks. Een verschuiving dus van de traditionele burgers en kipdrumsticks naar andere soorten vlees. Blijkbaar wil de consument graag eens wat meer variatie op de barbecue.

Bron: LevensmiddelenKrant
Publicatiedatum: