Dit blijkt uit een analyse van aanbiedingenvergelijkingssite Yenom.nl. In opdracht van Levensmiddelenkrant vergeleek zij de barbecueaanbiedingen van 2010 en 2011 en constateerde dat de Nederlandse barbecue in het afgelopen jaar behoorlijk is veranderd. Komt dit alleen door de slechte zomer of is er meer aan de hand?
Uit de analyse die plaatsvond over een periode van 20 weken blijkt dat er dit jaar 17 procent meer barbecuevlees en visaanbiedingen zijn geweest dan vorig jaar. Yenom heeft hiervoor de vlees- en visaanbiedingen van achttien supermarktketens van dit jaar vergeleken met de aanbiedingen van vorig jaar. Het totaal aantal vlees- en visaanbiedingen blijkt echter minder sterk gestegen met een krappe 11 procent.
Verschuiving naar biologisch
De groei van het aantal barbecuevlees- en visaanbiedingen wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de sterke opkomst van biologische barbecue-aanbiedingen. Als deze biologische aanbiedingen buiten beschouwing worden gelaten, is de groei van de barbecueaanbiedingen namelijk gelijk aan de totale groei van vlees-, vis- en vleesvervangeraanbiedingen. Biologisch vlees en vis maken daarmee een steeds belangrijker onderdeel uit van het Nederlandse barbecue-assortiment. Dit duidt op een verschuiving in het barbecueaanbod.Een andere trend die op te maken lijkt uit nader onderzoek van de aanbiedingen is dat er ook een verandering gaande is in de populariteit van bepaalde soorten vlees. Zo is er een duidelijke stijging waar te nemen bij barbecueschotels, filetlapjes, spareribs en worsten en juist een daling bij burgers, spiezen en drumsticks. Een verschuiving dus van de traditionele burgers en kipdrumsticks naar andere soorten vlees. Blijkbaar wil de consument graag eens wat meer variatie op de barbecue.
Bron: LevensmiddelenKrant