Vierde editie bio-offensive: bekijkt marktkansen voor nieuwkomers
Het bio-offensive 2010 was een doorslaand succes; meer dan 250 bedrijven lieten hun marktpotentieel bekijken. Ook nu kunnen verwerkings- en handelsbedrijven zich hiervoor inschrijven. Dit kan tot 25 september 2011.
De generatiewisseling op de boerderij kan bijvoorbeeld een goede gelegenheid zijn om andere markten dan voorheen aan te boren. Knelpunten zijn beveiligde koopovereenkomsten en hogere afzetprijzen. Daarnaast zijn veel boeren er niet zeker van of biologisch inderdaad een goed alternatief is voor hun bedrijf.
Dankzij het bio-offensive krijgt de ondernemer in beeld of het voor hem nut heeft om voor de biologische werkwijze te kiezen. Het offensief zorgt er ook voor dat verwerkers en handelaren al voordat het bedrijf omschakelt, met elkaar in contact komen.
Deelname aan de controle is gratis. Geïnteresseerde boeren en verwerkers kunnen meer informatie vinden op www.bio-offensive.de. Daar is ook een inschrijfformulier te vinden.
Bio-offensive 2011 is een samenwerking tussen de 'Stiftung Ökologie & Landbau (SÖL)' en het 'Verband der Landwirtschaftskammern (VLK)'. Het initiatief wordt belegeid door het 'Deutschen Bauernverband' en het 'Ministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Verbraucherschutz'.