Maria Neves, de ontwerpster achter Eco Couture, droeg zelf altijd al kleding van duurzame stoffen. Echter was mooie duurzame mode niet makkelijk te vinden. Als ze ooit haar eigen label op zou richten, zou het een eco-merk worden voor ultra vrouwelijke mode. Dat gebeurde. Inmiddels heeft EcoCouture verschillende verkooppunten in Nederland en staat het merk over een week in Parijs.
Eco Couture presenteert in Parijs een frisse nieuwe collectie, die tijdloos en heel vrouwelijk is. "Ik heb altijd duurzame items gemaakt, in de meest brede zin van het woord. Ik gebruik natuurlijke stoffen, maar ik wil ook dat een kledingstuk dat mijn klant koopt lang draagbaar blijft." De collecties van Maria Neves bevatten gewoonlijk veel jurken, maar in de nieuwste creaties is er een nieuwe focus: de rug. "Ik wilde heel graag items maken die de vrouwelijke rug accentueren en versieren", aldus Maria.
De ontwerpster laat zich inspireren door de natuur. Bepaalde kledingstukken en met name stoffen laten je als draagster het seizoen beleven. Maria: "De geur van wol past bij de winter, zoals de textuur van zijde en linnen bij de zomer past. Dat wil ik terug laten komen in mijn items."
Eco Couture was twee jaar geleden al te vinden in de sector 'So Ethic' van de Pret-a-Porter Paris. "Ik merkte toen duidelijk een verschil tussen de Franse en Nederlandse houding tegenover duurzame mode", aldus Maria. "De Nederlandse consument stond er meer open voor. Ik denk dat de houding in de rest van de wereld positief veranderd is. Eco Couture is een klein merk, maar als ik het juiste publiek met de juiste mindset tref, kan ik veel bereiken over de grens."
Van 3 tot en met 6 september staat het Green Orange paviljoen (150 vierkante meter) in de sector 'So Ethic' op de Pret-a-Porter Paris.
Bron: Fashion United
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-24 MUD Jeans wint Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap
- 2022-05-23 Pakistan toont enorm potentieel voor biologisch katoen
- 2022-05-17 Yumeko en Conscious Hotels zetten volgende stap in verduurzaming hotelbranche
- 2022-05-13 Zeer grote brand bij beddenatelier Bedaffair
- 2022-05-10 "Hiermee kunnen we echt impact maken"
- 2022-04-15 Katoenen jubileum voor duurzaam warenhuis Nieuw Mos
- 2022-04-01 180% meer katoentelers sloten zich aan bij OCA
- 2022-03-21 Janneke opende groot duurzaam warenhuis in Utrecht: Green UP
- 2022-03-14 Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger kosteloos vrij aan concurrentie
- 2022-03-10 Ga de lente in met luchtig bed- en badtextiel in de kleur Silt Green
- 2022-03-09 Sock My Feet gebruikt gerecyclede PET-flessen in nieuwe sokkencollectie
- 2022-02-16 SNURK lanceert nieuwe beddengoedcollectie
- 2022-02-08 Eerste vegan kakileer ter vervanging van dierlijk leer in Spanje
- 2022-02-01 Waaraan kun je écht duurzame kleding herkennen?
- 2021-11-30 Nieuwe campagne Seepje vraagt aandacht voor milieuvervuilend wassen
- 2021-11-05 ACM vervolgt actie tegen misleidende duurzaamheidsclaims in de kledingbranche
- 2021-10-14 Vrolijke sweaters en shirts: MAG x Jan, Jans en de Kinderen
- 2021-09-27 "Groei betekent bij ons meer impact"
- 2021-09-14 Nieuwe herfst/winter collectie 2021: 'Omarming'
- 2021-09-03 Biologische kleding en textiel in nieuwe Utrechtse pop-up store