Voor het derde jaar op rij is de verkoop van biologische producten in het Verenigd Koninkrijk gedaald. Met een daling van 5,8 procent naar 847 miljoen pond is de verkoop sinds 2008 in totaal met bijna 25 procent afgenomen. Toen werd de piek van 1,1 miljard euro bereikt.
Dit terwijl op 15 mei 2011 in totaal 13,9 procent meer biologische voedselproducten verkrijgbaar waren bij de grote vier retailers en Waitrose (vergeleken met vorig jaar). Deze cijfers spreken de beweringen tegen dat de verkoop gedaald is omdat er geen rekening wordt gehouden met de vraag van de klanten.
Bij Asda en Morrisons is het aantal producten in het schap toegenomen, maar beide retailers zagen de omzet dalen. De grootste toename van het aantal producten was bij Waitrose. Het aanbod is daar met 56,6 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit was de enige supermarkt die de omzet zag stijgen, zij het met een bescheiden 3,2 procent naar 20,2 miljoen euro.
Tesco en Sainsbury's verminderden het aantal bio-producten met iets minder dan drie procent, maar de verkoop daalde met respectievelijk 7,8 procent en 3,3 procent. Jim Twine van de Soil Association zegt dat hun assortimentskeuzes een onevenredig groot effect op de markt hebben, vanwege hun omvang en schaal.
Huw Bowles, voorzitter van de Organic Trade Board, doet een beroep op supermarkten om 'prijs-misvattingen' aan te pakken. Hij wijst erop dat biologische producten van eigen label vaak goedkoper zijn dan de producten van de toonaangevende merken.
Abonneren
Vacatures
Britse bio-verkoop ondanks veelzijdiger aanbod niet gestegen
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"