Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse bio-verkoop ondanks veelzijdiger aanbod niet gestegen

Voor het derde jaar op rij is de verkoop van biologische producten in het Verenigd Koninkrijk gedaald. Met een daling van 5,8 procent naar 847 miljoen pond is de verkoop sinds 2008 in totaal met bijna 25 procent afgenomen. Toen werd de piek van 1,1 miljard euro bereikt.

Dit terwijl op 15 mei 2011 in totaal 13,9 procent meer biologische voedselproducten verkrijgbaar waren bij de grote vier retailers en Waitrose (vergeleken met vorig jaar). Deze cijfers spreken de beweringen tegen dat de verkoop gedaald is omdat er geen rekening wordt gehouden met de vraag van de klanten.

Bij Asda en Morrisons is het aantal producten in het schap toegenomen, maar beide retailers zagen de omzet dalen. De grootste toename van het aantal producten was bij Waitrose. Het aanbod is daar met 56,6 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit was de enige supermarkt die de omzet zag stijgen, zij het met een bescheiden 3,2 procent naar 20,2 miljoen euro.

Tesco en Sainsbury's verminderden het aantal bio-producten met iets minder dan drie procent, maar de verkoop daalde met respectievelijk 7,8 procent en 3,3 procent. Jim Twine van de Soil Association zegt dat hun assortimentskeuzes een onevenredig groot effect op de markt hebben, vanwege hun omvang en schaal.

Huw Bowles, voorzitter van de Organic Trade Board, doet een beroep op supermarkten om 'prijs-misvattingen' aan te pakken. Hij wijst erop dat biologische producten van eigen label vaak goedkoper zijn dan de producten van de toonaangevende merken.
Publicatiedatum: