Voor het derde jaar op rij is de verkoop van biologische producten in het Verenigd Koninkrijk gedaald. Met een daling van 5,8 procent naar 847 miljoen pond is de verkoop sinds 2008 in totaal met bijna 25 procent afgenomen. Toen werd de piek van 1,1 miljard euro bereikt.
Dit terwijl op 15 mei 2011 in totaal 13,9 procent meer biologische voedselproducten verkrijgbaar waren bij de grote vier retailers en Waitrose (vergeleken met vorig jaar). Deze cijfers spreken de beweringen tegen dat de verkoop gedaald is omdat er geen rekening wordt gehouden met de vraag van de klanten.
Bij Asda en Morrisons is het aantal producten in het schap toegenomen, maar beide retailers zagen de omzet dalen. De grootste toename van het aantal producten was bij Waitrose. Het aanbod is daar met 56,6 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit was de enige supermarkt die de omzet zag stijgen, zij het met een bescheiden 3,2 procent naar 20,2 miljoen euro.
Tesco en Sainsbury's verminderden het aantal bio-producten met iets minder dan drie procent, maar de verkoop daalde met respectievelijk 7,8 procent en 3,3 procent. Jim Twine van de Soil Association zegt dat hun assortimentskeuzes een onevenredig groot effect op de markt hebben, vanwege hun omvang en schaal.
Huw Bowles, voorzitter van de Organic Trade Board, doet een beroep op supermarkten om 'prijs-misvattingen' aan te pakken. Hij wijst erop dat biologische producten van eigen label vaak goedkoper zijn dan de producten van de toonaangevende merken.
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten