Britse bio-verkoop ondanks veelzijdiger aanbod niet gestegen
Dit terwijl op 15 mei 2011 in totaal 13,9 procent meer biologische voedselproducten verkrijgbaar waren bij de grote vier retailers en Waitrose (vergeleken met vorig jaar). Deze cijfers spreken de beweringen tegen dat de verkoop gedaald is omdat er geen rekening wordt gehouden met de vraag van de klanten.
Bij Asda en Morrisons is het aantal producten in het schap toegenomen, maar beide retailers zagen de omzet dalen. De grootste toename van het aantal producten was bij Waitrose. Het aanbod is daar met 56,6 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit was de enige supermarkt die de omzet zag stijgen, zij het met een bescheiden 3,2 procent naar 20,2 miljoen euro.
Tesco en Sainsbury's verminderden het aantal bio-producten met iets minder dan drie procent, maar de verkoop daalde met respectievelijk 7,8 procent en 3,3 procent. Jim Twine van de Soil Association zegt dat hun assortimentskeuzes een onevenredig groot effect op de markt hebben, vanwege hun omvang en schaal.
Huw Bowles, voorzitter van de Organic Trade Board, doet een beroep op supermarkten om 'prijs-misvattingen' aan te pakken. Hij wijst erop dat biologische producten van eigen label vaak goedkoper zijn dan de producten van de toonaangevende merken.