
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- In memoriam Harmen Peters
- René Groenen en Gineke de Graaf nemen afscheid van biologisch-dynamische boerderij De Beersche Hoeve
- Fotoreportage: Bio-producenten op PLMA 2023
- "Diversiteit is altijd beter dan een monocultuur"
- Meer natuur, beter voor dierenwelzijn: maar boer Gerjo Koskamp kan het niet alleen
Top 5 - afgelopen maand
Voorzitter Nestlé sceptisch over groei van de biologische voedselmarkt
Nestlé heeft net als veel andere voedselbedrijven de afgelopen jaren een aantal premium merken overgenomen die bio-liefhebbers geneigd zijn om te kopen. Denk aan San Pellegrino-water, PowerBar energierepen en Skinny Cow-ijs. Ook is het motto nu gefocust op gezondheid en welzijn: 'Good fod, good life'.
Maar Brabeck-Letmathe geeft aan dat biologische producten niet heel essentieel zijn voor Nestlé. "Het klinkt goed, en is goed. We moeten de producenten helpen deze producten te maken, het stelt hen in staat toegevoegde waarde te creëren voor mensen die bereid zijn hiervoor te betalen. Maar we moeten ook denken aan de wereldvoedselvoorziening. Gezien de gemiddeld dertig procent lagere opbrengst, is bio niet in staat om de wereld te voeden."
"Vanuit het oogpunt van voedingswaarde, blijkt uit studies dat er geen verschil zit tussen conventioneel en bio-voedsel. Bio is zelfs gevaarlijker." Hij zegt dat biologische voedingsmiddelen in Europa vaak besmet zijn met dierlijke mest en dat mensen niet altijd beseffen dat het noodzakelijk is om ze grondig te wassen."
Ondanks de grote groeicijfers van biologisch in Europa en de VS, denkt Brabeck-Letmathe dat de groei van de consumenten die voor biologisch voedsel gaan zijn piek bereikt heeft. "Het zal op dit niveau blijven. Ik denk niet dat het nog veel meer zal gaan groeien."
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-30 Waitrose lanceert eerste eigen merk Fairtrade biologische kokosolie in het Verenigd Koninkrijk
- 2023-05-26 Amandelpasta en gemengde notenpasta in grote 'jubileumpotten'
- 2023-05-24 Brits chocolademerk maakt comeback op de Europese markt
- 2023-05-19 Biologische teelt in crisis, maar consumptie richt zich wel op milieuvriendelijke alternatieven
- 2023-05-09 Demeter-honing maakt rentree op Nederlandse markt
- 2023-05-09 EU en Tradin Organic stimuleren regeneratieve biologische cacaoproductie in Sierra Leone
- 2023-05-04 Nieuwe biologische soepen in wereldse smaken
- 2023-04-20 Zeilschip de Tres Hombres levert 12 ton biologische Trinitario cacaobonen af in Amsterdam
- 2023-04-13 Alnatura nieuw in de Nederlandse winkelschappen
- 2023-04-05 Paastrends: Halve eitjes en paaseitabletten
- 2023-03-31 Nieuw: hagelslag voor in het zelftapsysteem
- 2023-03-29 Fairtrade bio-chocolademerk in nieuw jasje en nu ook Praliné blocs
- 2023-03-24 "Ik kijk nu volledig anders tegen een zak sesamzaad aan"
- 2023-03-23 "Het verhaal van onze familie is verweven met deze pastafabriek"
- 2023-03-22 Nieuwe Less Sugar chocoladepasta's nu verkrijgbaar
- 2023-03-20 "Eigenlijk draait meesterschap om passie en liefde voor het product en hoe dat tot stand komt"
- 2023-03-16 "De nieuwe bananenbroodmixen passen heel goed bij de doelgroep"
- 2023-03-15 Nieuwe linzenmiso en Mikawa mirin
- 2023-03-09 "We gaan nog opvallender vermelden dat we geen suiker- en zoetstoffen toevoegen"
- 2023-03-01 Waarom scoren biologische producten vaak slecht in producttesten?