Voorzitter Nestlé sceptisch over groei van de biologische voedselmarkt
Nestlé heeft net als veel andere voedselbedrijven de afgelopen jaren een aantal premium merken overgenomen die bio-liefhebbers geneigd zijn om te kopen. Denk aan San Pellegrino-water, PowerBar energierepen en Skinny Cow-ijs. Ook is het motto nu gefocust op gezondheid en welzijn: 'Good fod, good life'.
Maar Brabeck-Letmathe geeft aan dat biologische producten niet heel essentieel zijn voor Nestlé. "Het klinkt goed, en is goed. We moeten de producenten helpen deze producten te maken, het stelt hen in staat toegevoegde waarde te creëren voor mensen die bereid zijn hiervoor te betalen. Maar we moeten ook denken aan de wereldvoedselvoorziening. Gezien de gemiddeld dertig procent lagere opbrengst, is bio niet in staat om de wereld te voeden."
"Vanuit het oogpunt van voedingswaarde, blijkt uit studies dat er geen verschil zit tussen conventioneel en bio-voedsel. Bio is zelfs gevaarlijker." Hij zegt dat biologische voedingsmiddelen in Europa vaak besmet zijn met dierlijke mest en dat mensen niet altijd beseffen dat het noodzakelijk is om ze grondig te wassen."
Ondanks de grote groeicijfers van biologisch in Europa en de VS, denkt Brabeck-Letmathe dat de groei van de consumenten die voor biologisch voedsel gaan zijn piek bereikt heeft. "Het zal op dit niveau blijven. Ik denk niet dat het nog veel meer zal gaan groeien."