De actie 'Wilde tomaat', die begin juni werd gehouden, was een succes: bijna 20.000 consumenten hebben een bakje Wilde Tomaten gekocht bij hun biologische speciaalzaak. Voor elk verkocht bakje gaat tien cent naar Stichting Zaadgoed.
De opbrengst zal gebruikt worden om de instandhouding en biologische zaadvermeerdering van enkele wild wonder tomatenrassen te verbeteren. Met steun van Stichting zaadgoed gaat tomatenteler Frank de Koning hiervoor samenwerken met zaadbedrijf de Bolster. De vermeerdering van oude rassen is lastig omdat de zaadkwaliteit soms te wensen overlaat.
Aan de actie was ook een prijsvraag verbonden. Consumenten werden uitgedaagd om de slagzin "Ik word wild van biodiversiteit..." af te maken of zelf een slagzin te verzinnen over biodiversiteit.
Aan die oproep is massaal gehoor gegeven. Stichting Zaadgoed heeft meer dan 200 slagzinnen ontvangen. De meeste per email maar ook op prachtig versierde kaarten. Er zaten hele smaakvolle, grappige, serieuze en rijmende slagzinnen tussen. Het bestuur van Stichting zaadgoed heeft de vijf origineelste en mooiste slagzinnen uitgekozen. De winnaars ontvangen een bon voor 50 euro boodschappen in een van de biologische speciaalzaken. De winnende slagzinnen zijn te vinden op www.zaadgoed.nl.
Voor de actie Wilde tomaat hebben de groothandels/retailers Natudis, Udea en Estafette samengewerkt met leverancier Nature & More (EOSTA) en tomatenkweker Frank de Koning. De actie had als doel om geld in te zamelen voor biologische zaadteelt en veredeling én om het bewustzijn over het belang van diversiteit op ons bord te vergroten.
Abonneren
Vacatures
Opbrengst consumentenactie gebruikt om wilde tomatenrassen te verbeteren
20.000 bakjes tomaten verkocht voor biodiversiteit
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"
- 2023-08-28 'Zie dat je supermarkt maar eens doen'
- 2023-08-24 Picnic opent grootste hub in Nederland