Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Opbrengst consumentenactie gebruikt om wilde tomatenrassen te verbeteren

20.000 bakjes tomaten verkocht voor biodiversiteit

De actie 'Wilde tomaat', die begin juni werd gehouden, was een succes: bijna 20.000 consumenten hebben een bakje Wilde Tomaten gekocht bij hun biologische speciaalzaak. Voor elk verkocht bakje gaat tien cent naar Stichting Zaadgoed.

De opbrengst zal gebruikt worden om de instandhouding en biologische zaadvermeerdering van enkele wild wonder tomatenrassen te verbeteren. Met steun van Stichting zaadgoed gaat tomatenteler Frank de Koning hiervoor samenwerken met zaadbedrijf de Bolster. De vermeerdering van oude rassen is lastig omdat de zaadkwaliteit soms te wensen overlaat.

Aan de actie was ook een prijsvraag verbonden. Consumenten werden uitgedaagd om de slagzin "Ik word wild van biodiversiteit..." af te maken of zelf een slagzin te verzinnen over biodiversiteit.

Aan die oproep is massaal gehoor gegeven. Stichting Zaadgoed heeft meer dan 200 slagzinnen ontvangen. De meeste per email maar ook op prachtig versierde kaarten. Er zaten hele smaakvolle, grappige, serieuze en rijmende slagzinnen tussen. Het bestuur van Stichting zaadgoed heeft de vijf origineelste en mooiste slagzinnen uitgekozen. De winnaars ontvangen een bon voor 50 euro boodschappen in een van de biologische speciaalzaken. De winnende slagzinnen zijn te vinden op www.zaadgoed.nl.

Voor de actie Wilde tomaat hebben de groothandels/retailers Natudis, Udea en Estafette samengewerkt met leverancier Nature & More (EOSTA) en tomatenkweker Frank de Koning. De actie had als doel om geld in te zamelen voor biologische zaadteelt en veredeling én om het bewustzijn over het belang van diversiteit op ons bord te vergroten.
Publicatiedatum: