Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Slowfood en VVV laten kinderen volwassen mee eten

Texel start in september met actie 'kindermenu's 't eiland af'

Wouter de Waal, directeur VVV Texel heeft in juni een speciale actie bekend gemaakt. Dit deed hij tijdens de 'Smaakbelevenis'.
 

Geen knakworst, frikadel of kipnugget

In de maand september zal er in kindermenu's op Texel geen knakworst, frikadel of kipnugget meer te vinden zijn. Tenminste, als het aan de initiatiefnemers Rob Maaswinkel, Anne Hottentot en Annette van Ruitenburg ligt. Het initiatief is geadopteerd door Slowfood Texel en wordt gesteund door het VVV. Het alternatief voor de horeca is simpel en praktisch: serveer halve porties 'gewoon eten' tegen halve prijs voor kinderen tot twaalf jaar. "Wat mij betreft heeft dit initiatief geen tijdelijk maar juist een blijvend karakter en ik hoop dus ook dat veel restaurants het initiatief zullen steunen", zegt Wouter de Waal, directeur van VVV Texel. "Texel is de juiste plek voor zo'n actie. Er is hier al veel aandacht voor lokale natuurlijke producten. En ik vind ook dat we moeten bouwen we aan een goede smaak toekomst voor onze kinderen!"
 
Een jonge gast aan tafel is de toekomst voor het streekproduct en de gastronomie.
De initiatiefnemers zijn begaan met gezond en lekker eten voor kinderen en met Texel. Anne Hottentot heeft veel ervaring in het geven van kook en smaak lessen aan kinderen. Annette van Ruitenburg, kok en specialist in streek producten, presenteerde op 19 juni een Texels kook- en leesboek voor kinderen met de titel 'Het geheim van de zoete Sommelbes' is verder bekend van onder andere De smaak van Texel, Onvergetelijke Groenten en De smaak van de Wadden. Rob Maaswinkel gaf smaaklessen op Texel, presenteerde vorig jaar de Mythe van Texel en werkt momenteel aan een smaakboek voor kinderen met de titel 'bah, dat lust ik niet'.

Uiteraard hoopt de organisatie dat de Texelse actie volwassen mee eten ook een vervolg krijgt buiten het eiland!



De restaurants op Texel zullen komende weken benaderd worden om mee te doen. Het initiatief is bedoeld voor kinderen tot twaalf jaar, die voor de een halve portie van de gerechten van de gewone menukaart kunnen genieten, ouders betalen daarvoor de helft van de prijs. Dit alles in plaats van het traditionele kindermenu. Het betreft voor nu een actie voor alleen de maand september. Restaurants die meewerken krijgen bijgaande poster om op hun deur te hangen. Vanaf de lancering hebben zich al restaurants zelf gemeld.

Met de actie 'kindermenu's 't eiland af' dienen we een dubbel doel. Op de eerste plaats aandacht voor gezond eten voor kinderen en op de 2e plaats aandacht voor die locaties die het initiatief nemen een creatief alternatief te bieden voor kinderen, dus restaurants, vakantie parken, attracties kunnen zich tonen als een verantwoorde plek om met kinderen naar toe te gaan. Het feit dat er zulke bijzondere producten zijn en in restaurants zo goed gegeten kan worden maakt dat we ook de kinderen van deze gerechten willen laten genieten. Deze actie is een investering voor de toekomst. We willen bereiken dat ook de volgende generatie met smaak en kennis van deze gerechten kunnen genieten. Vele reacties kregen wij van: "laat kinderen in de vakantie nou gewoon eten wat ze willen, je krijgt alleen maar jengelende kinderen" of "goed initiatief wij doen mee, ik erger me al jaren aan het eenzijdige kindermenu", tot "wij doen dit al jaren". Het belangrijkste resultaat tot nu toe: er is een discussie op gang gekomen en het initiatief heeft tijd nodig...

Inmiddels hebben zich al diverse restaurants, producenten en winkels achter het project gesteld. Restaurant Vincent ontwierp een special placemat. Bos en Duin heeft inmiddels enkele weken ervaring met het concept en zijn enthousiast. De komende weken zullen nog diverse bedrijven benaderd worden.
Publicatiedatum: