Het Pieter Zandt Scholengemeenschap in Kampen benaderde Leren met Toekomst voor de invulling van een inhoudelijke dag over de landbouw; een klassenexperiment. Leren met Toekomst schakelde onderzoekers en een ondernemer in om lezingen en workshops te verzorgen. Elk vanuit eigen perspectief. De docenten en leerlingen zijn razend enthousiast over hun klassenexperiment. Hoe enthousiast kan hier bekeken worden.
De ruim tachtig HAVO 4 leerlingen van het Pieter Zandt Scholengemeenschap (PZS) wilden één dag besteden aan de agrarische sector. De perspectieven van biologische landbouw versus gangbare landbouw was de insteek voor een eerste gesprek. Uit het gesprek bleek dat deze leerlingen onvoldoende achtergrond kennis voor een dergelijk inhoudelijk thema. De docenten economie wilden daarnaast graag aandacht voor ondernemerschap. Het thema werd uiteindelijk maatschappelijk verantwoord ondernemen waarin aandacht voor de biologische landbouw was verweven.
Het grote gebouw van het PZS was die dag erg leeg. Alle klassen waren er op uit. Helaas bleef HAVO 4 thuis. Er werd hier 's morgens door de leerlingen over gemopperd. Wat zij gingen doen kon toch nooit zo leuk zijn? Het bleek een afwisselende dag te worden met veel interactie en spelelementen. Met een lezing vanuit het onderzoeksperspectief over maatschappelijk verantwoord ondernemen maar ook vanuit het perspectief van een echte onderneemster. Het Groot Agrarisch Kansenspel ontworpen door PPO – AGV was speciaal verbouwd voor HAVO 4 leerlingen. Op dit levende ganzenbordspel werden de leerlingen uitgedaagd als team na te denken over kennisvragen of stellingen zoals: 'Wat zijn de randvoorwaarden om je producten biologisch te mogen afzetten?'.
Klaziena van der Zee uit Rohel inspirerende de leerlingen met haar Activiteitenboerderij. Het melkveebedrijf biedt verschillende doelgroepen een fantastisch uitje. De verschillende activiteiten op de boerderij lopen zo goed dat ze dit jaar de stap maakte van een melkveebedrijf naar een vleesveebedrijf. De verschillende momenten in het ondernemerschap om keuzes te maken passeerden de revue. De familie van der Zee wilde geld verdienen met hun idealen maar daarbij hun omgeving niet uit het oog verliezen.
Pieter de Wolf, onderzoeker bij PPO AGV, daagde de leerlingen uit tot creatieve oplossingen voor wat hun school met dit thema zou kunnen. Door het thema op hun vakantiebaan te betrekken werd de creativiteit behoorlijk gestimuleerd. Maatschappelijk verantwoord ondernemen begint bij jezelf, de overheid en omgeving hebben invloed op je eigen ondernemerschap. Creativiteit, doorzettingsvermogen en het zien van kansen zijn belangrijke eigenschappen voor een ondernemer. De leerlingen van het Pieter Zandt bleken deze eigenschappen in huis te hebben.
De lunch bleek een verrassing, zelfs voor de docenten. Het vertrekpunt was een patatje maar dat kan met dit thema niet. De leerlingen van het PZS VMBO verzorging verzorgden voor hun medeleerlingen een heerlijk biologische lunch. Tot de verrassing van de leerlingen smaakte de biologische lunch heerlijk.
De leerlingen vonden het klassenexperiment een bruisende manier om kennis te maken met een inspirerend werkveld.
Voor meer informatie: Michaëla van Leeuwen, PPO van Wageningen UR
Bron: BioKennis

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Nu moet blijken of de consument zijn boodschappenpatroon gaat aanpassen"
- BOON Foodconcepts overgenomen door combinatie Green Organics B.V. en Jamael Food Group
- Nieuwbouw en restyling voor BioBandits
- De moderne tafel langs de weg
- Presentatie pilot nudgingscampagne - de effecten van nudging op de verkoop van biologische groenten en fruit
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
Kennismaken met biologisch ondernemen
Leren met Toekomst experimenteert op het voortgezet onderwijs
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-17 Prentenboek over gezonde voeding voor scholen
- 2022-05-13 Waarom loopt Nederland achter op buurlanden in biologische teelt?
- 2022-05-12 Sharefundingplatform Broccoli regelt groeikapitaal voor duurzame ondernemers
- 2022-05-12 Week van de Huisvesting: aandacht voor internationale werknemers
- 2022-05-12 Meer voedselzekerheid dankzij meer milieubescherming
- 2022-05-12 IFOAM Organics Europe viert 20-jarig bestaan
- 2022-05-12 "Op beleidsniveau en in de praktijk worstelen we met dezelfde issues"
- 2022-05-10 Zo werk je veilig in de zon
- 2022-05-02 Europees Parlement debatteert vandaag over actieplan voor biologische landbouw
- 2022-05-02 Organic Initiative vraagt om steun voor de Oekraïense bio-sector
- 2022-04-28 Zweden, Finland, België en Nederland bundelen krachten in promotie biologisch
- 2022-04-28 Europese biologische beweging roept op tot een systematische aanpak van carbon farming
- 2022-04-28 VLAM lanceert campagne 'Bio, dat is sowieso goed gekozen'
- 2022-04-26 Voedselzekerheid en het verdienmodel van de boer gaan hand in hand
- 2022-04-22 Voormalig landbouwminister steunt crowdfunding voor zekere toegang tot grond voor bioteler Jarno
- 2022-04-21 Bio-landbouwareaal steeg in 2021 met 5% naar 76.000 hectare
- 2022-04-21 "Aan de hand van de tool kon ons bedrijf als praktijkcase behandeld worden"
- 2022-04-21 Biologische walnotenleverancier helpt vluchtelingen in Moldavië
- 2022-04-20 Duurzaam koken met Velt
- 2022-04-14 Mijn.skal.nl is weer bereikbaar