Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kennismaken met biologisch ondernemen

Leren met Toekomst experimenteert op het voortgezet onderwijs

Het Pieter Zandt Scholengemeenschap in Kampen benaderde Leren met Toekomst voor de invulling van een inhoudelijke dag over de landbouw; een klassenexperiment. Leren met Toekomst schakelde onderzoekers en een ondernemer in om lezingen en workshops te verzorgen. Elk vanuit eigen perspectief. De docenten en leerlingen zijn razend enthousiast over hun klassenexperiment. Hoe enthousiast kan hier bekeken worden.

De ruim tachtig HAVO 4 leerlingen van het Pieter Zandt Scholengemeenschap (PZS) wilden één dag besteden aan de agrarische sector. De perspectieven van biologische landbouw versus gangbare landbouw was de insteek voor een eerste gesprek. Uit het gesprek bleek dat deze leerlingen onvoldoende achtergrond kennis voor een dergelijk inhoudelijk thema. De docenten economie wilden daarnaast graag aandacht voor ondernemerschap. Het thema werd uiteindelijk maatschappelijk verantwoord ondernemen waarin aandacht voor de biologische landbouw was verweven.

Het grote gebouw van het PZS was die dag erg leeg. Alle klassen waren er op uit. Helaas bleef HAVO 4 thuis. Er werd hier 's morgens door de leerlingen over gemopperd. Wat zij gingen doen kon toch nooit zo leuk zijn? Het bleek een afwisselende dag te worden met veel interactie en spelelementen. Met een lezing vanuit het onderzoeksperspectief over maatschappelijk verantwoord ondernemen maar ook vanuit het perspectief van een echte onderneemster. Het Groot Agrarisch Kansenspel ontworpen door PPO – AGV was speciaal verbouwd voor HAVO 4 leerlingen. Op dit levende ganzenbordspel werden de leerlingen uitgedaagd als team na te denken over kennisvragen of stellingen zoals: 'Wat zijn de randvoorwaarden om je producten biologisch te mogen afzetten?'.

Klaziena van der Zee uit Rohel inspirerende de leerlingen met haar Activiteitenboerderij. Het melkveebedrijf biedt verschillende doelgroepen een fantastisch uitje. De verschillende activiteiten op de boerderij lopen zo goed dat ze dit jaar de stap maakte van een melkveebedrijf naar een vleesveebedrijf. De verschillende momenten in het ondernemerschap om keuzes te maken passeerden de revue. De familie van der Zee wilde geld verdienen met hun idealen maar daarbij hun omgeving niet uit het oog verliezen.

Pieter de Wolf, onderzoeker bij PPO AGV, daagde de leerlingen uit tot creatieve oplossingen voor wat hun school met dit thema zou kunnen. Door het thema op hun vakantiebaan te betrekken werd de creativiteit behoorlijk gestimuleerd. Maatschappelijk verantwoord ondernemen begint bij jezelf, de overheid en omgeving hebben invloed op je eigen ondernemerschap. Creativiteit, doorzettingsvermogen en het zien van kansen zijn belangrijke eigenschappen voor een ondernemer. De leerlingen van het Pieter Zandt bleken deze eigenschappen in huis te hebben.

De lunch bleek een verrassing, zelfs voor de docenten. Het vertrekpunt was een patatje maar dat kan met dit thema niet. De leerlingen van het PZS VMBO verzorging verzorgden voor hun medeleerlingen een heerlijk biologische lunch. Tot de verrassing van de leerlingen smaakte de biologische lunch heerlijk.

De leerlingen vonden het klassenexperiment een bruisende manier om kennis te maken met een inspirerend werkveld.

Voor meer informatie: Michaëla van Leeuwen, PPO van Wageningen UR

Bron: BioKennis
Publicatiedatum: