Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biobrandstof lijkt een blijvertje in de luchtvaartsector

Volgens ARGUS, het milieupunt van KBC en Cera, geloven vliegtuigbouwers als Airbus en Boeing dat biobrandstoffen een blijver zijn in de luchtvaartsector. Een comité dat de standaarden voor luchtvaartbrandstof bepaalt, gaf onlangs groen licht voor het gebruik van een 50-50 mix van traditionele kerosine met brandstof afkomstig van organisch afval en niet-voedingsvezels, zoals algen en houtsnippers.

"Vliegen met biobrandstof die de voedselprijzen niet de hoogte in jaagt, komt binnenkort weer een stap dichterbij", meent ARGUS. Het milieupunt vlooide uit dat de markt voor vliegtuigbrandstof meer dan 95 miljard euro per jaar waard is. Biobrandstofproducenten zullen weldra een deel van deze markt kunnen inpalmen. Lufthansa voert reeds testvluchten uit met biobrandstoffen geproduceerd op basis van jathropa, vlasdodder en dierlijke mest.

"Luchtvaartmaatschappijen die biobrandstoffen overwegen, denken uiteraard aan hun imago, maar toch ook vooral aan hun portemonnee. Vanaf januari 2012 voorziet de Europese Commissie emissiehandel voor vliegtuigexploitanten, waardoor ze worden aangemoedigd om minder conventionele kerosine te gebruiken", luidt het.

ARGUS polste bij SN Brussels Airlines naar hun biobrandstofambities. De luchtvaartmaatschappij liet weten dat zij nog geen concrete plannen met biobrandstoffen heeft, maar de zaak van zeer nabij opvolgt. SN Brussels Airlines maakt deel uit van de groep Lufthansa zodat ze op de hoogte blijven van de resultaten van de testvluchten.

Bron: VILT
Publicatiedatum: