Vecozuivel, gevestigd in Zeewolde, is inmiddels acht jaar aanwezig in het zuivelschap in de retail in Nederland. Hieronder zijn Superunie-leden zoals Hoogvliet, Dekamarkt, Dirk van de Broek, Bas van der Heijden, Digros, Deen en Vomar. Vecozuivel produceert niet alleen het eigen merk Vecozuivel, maar is tevens licentienemer van Stichting Merkartikel Bio+. In deze hoedanigheid is Vecozuivel verantwoordelijk voor productie, marketing en verkoop van een assortiment dagverse biologische zuivel onder het merk Bio+ voor formules Plus, Coop, Spar, Poiesz, Jan Linders, Em-Te en MCD.
Bio+ en Puur&Eerlijk
Bio+ is een paraplumerk in het biologische segment met een assortiment van ongeveer 300 artikelen in zuivel, agf en DKW. Een aantal klanten heeft bewust de switch gemaakt van biologische zuivel van Vecozuivel naar biologische zuivel van Bio+ om het biologische assortiment op de winkelvloer beter herkenbaar te maken. Zowel het volume Vecozuivel als Bio+ vertoont een stijgende lijn. Vecozuivel produceert tevens een groot deel van het biologische assortiment dagverse zuivel bij Albert Heijn onder het Puur & Eerlijk merk en van het biologische assortiment van C1000 onder het huismerk C1000 Biologisch.Zonder dop
Het assortiment van Vecozuivel voor retail bestaat uit een basisassortiment eenliter gabletop verpakkingen. "Doelbewust zonder dop. Dat is een keuze om het milieu niet verder te belasten", vertelt Leblans. "Naar een 1,5 liter verpakking biologische halfvolle melk krijgen wij steeds meer vraag. De verpakking ligt klaar om gedrukt te worden. Wij denken echter dat het nog iets te vroeg is."Yoghurt en vla
Vecozuivel introduceert binnenkort de halfvolle vanilleyoghurt met stukjes vanille in literverpakking. Deze yoghurt is mild van smaak en heeft een authentieke uitstraling door de toevoeging van echte stukjes vanille. De literverpakking vanillevla met biologische grondstoffen onderging een productverbetering.Innoveren in verpakking
Spectaculaire innovaties in biologisch verwacht Leblans niet. "Innovaties in biologisch zijn eerder varianten die in het gangbare kanaal succesvol zijn gebleken of reeds een zekere basis hebben. We moeten dus zeker bijblijven met de markt en onderzoeken of de successen in gangbaar te vertalen zijn naar biologisch, met gebruik van biologische grondstoffen. Op het gebied van verpakking verwachten wij nog wel het een en ander. Denk aan nog duurzamere verpakkingen zoals biologisch afbreekbare plastics en kunststoffen. Het zou vreemd zijn als deze verpakkingen niet gebruikt zouden worden bij de productie van biologische zuivelproducten."Out of home
Vecozuivel gaat naar out of home met 330 milliliter concept halfvolle melk en karnemelk in mini-cross verpakking. Deze verpakking is 'handzaam, hersluitbaar, van FSC-karton en past in de bekerhouder van een auto'. De nieuwe verpakking drinkyoghurt is ook 330 milliliter mini-cross. De introductie vindt plaats in de tweede helft van dit jaar. Er is daarnaast vraag naar een assortiment portieverpakkingen zuivel van 125 gram. "De producten hiervoor zijn klaar. Het is voor Vecozuivel nog iets te vroeg om hiermee op korte termijn te starten. Als wij een start maken is er ook volume nodig en wel het volume van een grote afnemer in de out of home-markt", stelt Leblans.Bron: FoodHolland, Zuivelzicht