Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vernieuwde EkoPlaza-formule trekt breder publiek

"Erik Does: "Onze visie wordt gesteund, prijsverlagingen gaan door"

Tholen – Udea heeft de afgelopen anderhalf jaar flink aan de weg getimmerd. Er is een compleet nieuw distributiecentrum neergezet voor droge kruidenierswaren en de winkelformule EkoPlaza is in franchise gegeven. Ook is Udea erin geslaagd om prijzen van droge kruidenierswaren omlaag te brengen. "Randvoorwaarde voor ons succes is de excellente logistiek, waardoor we zeven keer per week alles in één keer kunnen leveren", vertelt Erik Does.

De algemeen directeur van Udea is tevreden met de gang van zaken. "Wij zijn momenteel marktleider als het gaat om de kwantiteit en de kwaliteit van de vestigingen. Het succes van de nieuwe EkoPlaza in Rotterdam bevestigt dit. Deze geheel nieuwe winkel met een winkeloppervlakte van 600 vierkante meter is vanaf dag één een succes. Dat is uniek."



Succesvol vernieuwde formule

Erik geeft aan dat drie maanden geleden nog vrijwel niemand de term biologische supermarkt kende. "De EkoPlaza-formule heeft dit marktsegment geclaimd en je ziet de term nu vaker opduiken. Het is een eenduidige formule, waarin één stijl gehanteerd wordt." EkoPlaza trekt met het vernieuwde concept een breder publiek, iets dat te merken is aan de groeicijfers. "Dit komt door de andere uitstraling. We laten zien ultiem goed te zijn in vers. Hiermee maken we sfeer in de winkels."

Mooie groeicijfers

Volgens Erik is het meest bekende merk in de branche inmiddels EkoPlaza. "Een ander merk dat in onze branche bepalend is heet 'de ondernemer'. In de natuurvoeding zijn simpelweg geen merken zoals Coca Cola en Heineken. Dit maakt de submerken minder relevant." Daarom investeert Udea in de winkelnaam EkoPlaza, dat wordt ondersteund door producten onder dit merk. De verkoopcijfers tonen aan dat dit werkt. "We verkopen bijvoorbeeld schrikbarend veel van onze EkoPlaza- conserven. Maar ook andere productlijnen van Udea laten mooie groeicijfers zien. Dit laat zien dat onze consumenten meer inhoud kopen dan merken. We verkopen veel meer dan we vooraf dachten, wat aantoont dat onze visie gesteund wordt." Met de nieuwe producten zal Udea dan ook gaan opschakelen. "Anders dan de concurrentie hoopt, zullen de prijsverlagingen doorgaan."

Er staan inmiddels 114 huismerkproducten in de EkoPlaza's. Wekelijks worden nieuwe producten toegevoegd, zoals de vier theesoorten vorige week die geen 1,99 euro maar 1,49 euro gaan kosten. De assortimentskeuzes worden overigens gemaakt door de assortimentscommissie. "Zij kiezen welke producten in de schappen komen. Daar heb ik niks over te vertellen."

De algemeen directeur spreekt tegen dat de focus op het huismerk leidt tot verschraling van het assortiment. "Van de meeste producten drie varianten in de schappen. De klant kan bij ons een heldere keuze maken." Erik erkent dat klanten soms verbaasd zijn wanneer een product niet langer verkrijgbaar is bij EkoPlaza, ofschoon alles per omdoos is voor te bestellen. "Belangrijk is dat 'hét merk', dé winkelier, uitleg geeft aan de consument en het concept dan toelicht. Dan snapt 95 procent de keuze." Erik is ervan overtuigd dat het merendeel van de kritische klanten uiteindelijk terug zal komen om van het totale voordeel bij EkoPlaza te profiteren."

Voor meer informatie:

Erik Does
Udea BV
0413 256700
edoes@udea.nl
www.udea.nl