Made-By: Stijgende katoenprijs zorgt voor daling inkoop van bio-katoen

De stijgende katoenprijs heeft negatieve gevolgen op de inkoop van biologisch katoen. Volgens het jaarverslag van Made-By, het onafhankelijke consumentenlabel voor sociale, economische en ecologische omstandigheden in de productieketen van modecollecties, werd er in 2010 zesentwintig procent minder 'organic cotton' ingekocht. In totaal daalde het gebruik van duurzame materialen met 37 procent.
 
De 38 bij Made-By aangesloten merken gebruikten in hun kledingstukken 114 procent meer materialen uit de duurzaamste stoffencategorie, namelijk gerecyclede materialen zoals hergebruikt katoen, nylon of polyester. Toch daalde het gebruik van duurzame materialen. Vooral door de stijgende katoenprijs, waardoor merken minder gingen werken met biologisch katoen en tencel. Vorig jaar zag het er nog een stuk rooskleuriger uit voor Made-By. Toen zag de organisatie het aantal kledingstukken dat met duurzame materialen is geproduceerd stijgen met 152 procent ten opzichte van 2008. In totaal werd er toen 623.890 kilo biologisch katoen gebruikt door Made-By partnermerken.

Debbie Wester van van het Nederlandse merk Kuyichi, al vanaf het begin aangesloten bij Made-By, geeft aan dat het een lastige tijd is om helemaal duurzaam te produceren. "Door de stijgende katoenprijs, en ook door opstanden in Tunesië. Voor ons is het lastiger dan voor een regulier merk, om zomaar over te stappen naar een andere fabrikant, omdat we alleen samenwerken met gecertificeerde bedrijven", legt ze uit aan FashionUnited. Toch blijft het doel voor Kuyichi om 100 procent duurzaam te produceren. "Zo hebben we in onze Spring 2012 collectie een no water jeans gelanceerd. Dat betekent dat er geen water gebruikt is tijdens het proces, een dry wash."

Wel positief voor de 'duurzame mode-industrie' is dat acht merken zich het afgelopen jaar hebben aangesloten bij Made-By. Dat zijn er twee meer dan in 2009. Merken als het Britse Ted Baker, het Nederlandse XS Feet en het Italiaanse Haikure besloten in zee te gaan met Made-By. Donald Baker, production director van Ted Baker vertelt in het Made-By jaarverslag: "Duurzaam produceren was niet zo gemakkelijk als we dachten. Echt het hele denkproces van een organisatie moet veranderen." Hij geeft aan dit jaar vooral langzaam vooruit te willen gaan. "Door het zetten van kleine stappen werken wij samen met onze fabrieken en leveranciers om onze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid te halen en ervoor te zorgen dat onze collecties zo duurzaam mogelijk worden."

Bron: Fashion United


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.