Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Internetklant AH koopt 60% meer puur&eerlijk-producten

Online verkoop van bio-voeding groeit snel

Albert Heijn biedt vanaf nu vrijwel zijn complete lijn van 430 AH puur&eerlijk producten via de webwinkel aan. Dit is een bewijs van de snelle groei die de verkoop van biologische en duurzame voeding nu ook online doormaakt.

De internetaankopen in Nederland stegen vorig jaar met gemiddeld elf procent. De verkoop van voeding online staat nog in de kinderschoenen, maar past wel bij de biologisch en duurzaam kopende consument. Zo koopt de internetklant van Albert Heijn 60% meer AH puur&eerlijk dan de klant in de gewone winkel. De webwinkel van Albert Heijn verkoopt alleen al 250.000 pakken biologische melk per jaar. Aangevuld met de verkoop van andere zuivelproducten is dit goed voor de afzet van één compleet melkveebedrijf. Biologische melk, fairtrade-biologische bananen en biologisch yoghurt zijn de bestverkopende producten.

De bekende indeling in verkoopkanalen - supermarkt, speciaalzaak en boerderijverkoop - is terug te vinden bij de online aanbieders. Behalve de supermarkten zijn ook de speciaalzaken actief, zoals Odinwinkel.nl met een compleet natuurvoedingswinkelaanbod, maar ook gespecialiseerde websites voor bijvoorbeeld biologische wijn of biologische kruidenierswaren. Zelfs kopen bij de boer kan nu vanuit de luie stoel. Zo is er een netwerk van honderd biologische bedrijven die via internet regionaal hun producten afzetten. Door onderlinge samenwerking en uitwisseling kan toch een gevarieerd en compleet boodschappenmandje aangeboden worden. De Hofwebwinkel bijvoorbeeld is een van de grotere boerenwebwinkels van Nederland, waarin boeren en fruittelers uit Flevoland samenwerken.

De onderzoeksbureaus Blauw Research en GfK schatten de totale online voedingsomzet in 2010 op 340 miljoen euro. De totale omzet aan internetverkopen in Nederland in 2010 wordt geschat op 8,2 miljard euro.

Bron: Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw
Publicatiedatum: