Rol van MSC-keurmerk in groei van duurzame vis groter dan die van biologische

Vis met het MSC-keurmerk blijft groeien in populariteit. Zowel via het supermarkt- als het out-of-homekanaal.

Toen het MSC-keurmerk in Nederland in 2007 startte, kende minder dan 1 procent van de consumenten het merk. Nu is dat 1 op de 3 personen. 22 procent kan de betekenis van het keurmerk ook in eigen woorden correct omschrijven.

Er zijn nu maar 2 milieukenmerken bekender in Nederland: de WNF-panda en het FSC-keurmerk voor duurzaam geproduceerd hout.

Consumentenbestedingen

Naarmate de bekendheid groeit, wordt er ook meer geld aan uitgegeven. Althans, bij MSC. Zo besteedden Nederlanders in 2010 rond de 111 miljoen euro aan producten met het MSC-keurmerk. Dit is een groei van 31 procent ten opzichte van 2009.

De verkoopgroei geldt zowel voor de supermarkten als voor het eten buiten de deur. In totaal steeg de markt voor duurzame vis, schaal- en schelpdieren (MSC en/of biologisch) in 2010 met ruim 30 procent ten opzichte van 2009.

Binnen deze bestedingen verdubbelde de omzet van duurzame vis in de out-of-homemarkt en groeide verse vis in de supermarkten met 60 procent. De rol van producten met het MSC-keurmerk was in deze groei groter dan die van biologische.

Bewuste rol

Verder is 60 procent van de consumenten ervan overtuigd dat het kopen van duurzaam gevangen vis bijdraagt aan een gezond leven in zee. Bovendien is bijna 50 procent van de ondervraagden van plan om in de toekomst bij de visinkoop vaker op het MSC-keurmerk te letten.

Over het algemeen ziet de consument milieukeurmerken als meest betrouwbare bron van informatie over de duurzaamheid van producten (53 procent), gevolgd door aanbevelingen van familie en vrienden (52 procent).

Eerder al bleek dat Nederlander 1 van de koplopers is op het gebied van MSC-gecertificeerde vis.

Bron: Horeca Entree

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven