Vis met het MSC-keurmerk blijft groeien in populariteit. Zowel via het supermarkt- als het out-of-homekanaal.
Toen het MSC-keurmerk in Nederland in 2007 startte, kende minder dan 1 procent van de consumenten het merk. Nu is dat 1 op de 3 personen. 22 procent kan de betekenis van het keurmerk ook in eigen woorden correct omschrijven.
Er zijn nu maar 2 milieukenmerken bekender in Nederland: de WNF-panda en het FSC-keurmerk voor duurzaam geproduceerd hout.
Consumentenbestedingen
De verkoopgroei geldt zowel voor de supermarkten als voor het eten buiten de deur. In totaal steeg de markt voor duurzame vis, schaal- en schelpdieren (MSC en/of biologisch) in 2010 met ruim 30 procent ten opzichte van 2009.
Binnen deze bestedingen verdubbelde de omzet van duurzame vis in de out-of-homemarkt en groeide verse vis in de supermarkten met 60 procent. De rol van producten met het MSC-keurmerk was in deze groei groter dan die van biologische.
Bewuste rol
Over het algemeen ziet de consument milieukeurmerken als meest betrouwbare bron van informatie over de duurzaamheid van producten (53 procent), gevolgd door aanbevelingen van familie en vrienden (52 procent).
Eerder al bleek dat Nederlander 1 van de koplopers is op het gebied van MSC-gecertificeerde vis.