Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic

Marketingprofesssionals zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuw in de top 10: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing.

De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47 procent), social media (41 procent), mvo/duurzaamheid (36 procent), samenwerking (30 procent) en loyaliteit/customer service (29 procent). Ruim 1800 marketeers werden rechtstreeks benaderd; in totaal werden 382 enquêtes volledig ingevuld. Bijna 80 procent van de respondenten die authenticiteit op 1 zet, stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie van het merk. Minder dan 20 procent van hen meent dat die invloed ook merkbaar is bij het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds belangrijker rol gaat spelen.

De drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers. "Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je merk, producten en diensten", stelt Onno Ponfoort. "Onechte boodschappen, het niet waarmaken van claims, niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot." Loyaliteit en customer-service staan voor het eerst in de top 5. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen naar een andere leverancier of product steeds makkelijker wordt. "Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds minder mogelijk", aldus Ponfoort. "De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant of de afzender van de boodschap."

Ponfoort geeft ook nog aan dat bedrijven de meeste omzet genereren door de steeds verder gedigitaliseerde consument persoonlijk te benaderen, met authentieke en innovatieve producten, die hem helpen mee te werken aan de verduurzaming van de aarde. Dat is de uitdaging voor de marketeer in 2012.

Deze achtste editie van het Berenschot-marketingtrendonderzoek vond voor de vierde keer plaats in samenwerking met vaktitel MarketingTribune en wordt ondersteund door Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Platform Innovatie in Marketing en Marketingfacts.

Bron: Berenschot
Publicatiedatum: