Marketingprofesssionals zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuw in de top 10: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing.
De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47 procent), social media (41 procent), mvo/duurzaamheid (36 procent), samenwerking (30 procent) en loyaliteit/customer service (29 procent). Ruim 1800 marketeers werden rechtstreeks benaderd; in totaal werden 382 enquêtes volledig ingevuld. Bijna 80 procent van de respondenten die authenticiteit op 1 zet, stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie van het merk. Minder dan 20 procent van hen meent dat die invloed ook merkbaar is bij het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds belangrijker rol gaat spelen.
De drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers. "Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je merk, producten en diensten", stelt Onno Ponfoort. "Onechte boodschappen, het niet waarmaken van claims, niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot." Loyaliteit en customer-service staan voor het eerst in de top 5. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen naar een andere leverancier of product steeds makkelijker wordt. "Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds minder mogelijk", aldus Ponfoort. "De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant of de afzender van de boodschap."
Ponfoort geeft ook nog aan dat bedrijven de meeste omzet genereren door de steeds verder gedigitaliseerde consument persoonlijk te benaderen, met authentieke en innovatieve producten, die hem helpen mee te werken aan de verduurzaming van de aarde. Dat is de uitdaging voor de marketeer in 2012.
Deze achtste editie van het Berenschot-marketingtrendonderzoek vond voor de vierde keer plaats in samenwerking met vaktitel MarketingTribune en wordt ondersteund door Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Platform Innovatie in Marketing en Marketingfacts.
Bron: Berenschot

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Nu moet blijken of de consument zijn boodschappenpatroon gaat aanpassen"
- BOON Foodconcepts overgenomen door combinatie Green Organics B.V. en Jamael Food Group
- Nieuwbouw en restyling voor BioBandits
- De moderne tafel langs de weg
- Presentatie pilot nudgingscampagne - de effecten van nudging op de verkoop van biologische groenten en fruit
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-19 Euro nadert qua waarde de dollar
- 2022-05-19 Minder uitzendkrachten in de landbouw
- 2022-05-19 Familiebedrijven presteren beter door informeel management
- 2022-05-19 Minister over tekort aan oogstpersoneel: "Voldoende aanbod binnen Nederland en EU"
- 2022-05-16 Nieuwe kansen voor door Brexit geraakte bedrijven
- 2022-05-16 CO2-prijs nu nog uitzondering, straks de norm
- 2022-05-13 Compensatie- en steunregelingen Brexit voor biologische ondernemers
- 2022-05-10 Miljoenen voor agro- en foodtechnologie
- 2022-05-09 Nederlandse Arbeidsinspectie: "Keuze voor meer migratie levert in toenemende mate miserabele woonsituaties op"
- 2022-05-09 "Arbeidsmigratie ontslaat werkgevers van plicht om personeel meer te betalen"
- 2022-05-06 Nederlanders willen duurzamer, toch let maar 33% op keurmerken bij aankopen
- 2022-05-05 Steeds meer grote land- en tuinbouwbedrijven in Nederland
- 2022-05-05 Groot aandeel biolandbouw draagt bij aan meer veerkracht in de Oostenrijkse voedingssector
- 2022-05-04 Nederlandse landbouw scoort goed met aanspreekpunt, minder op arbodienstverlening
- 2022-05-04 Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- 2022-05-03 Nieuwe ronde leren en ontwikkelen met budget van 1000 euro
- 2022-05-03 Tegemoetkoming voor extra Brexit-kosten
- 2022-05-03 Wet Oneerlijke Handelspraktijken van kracht voor alle contracten
- 2022-05-02 Extreme droogte komt bij klimaatverandering bijna drie keer zo vaak voor
- 2022-05-02 VK stelt volgende fase van grenscontroles voor EU-producten weer uit