Bedrijven denken dat de files tussen Den Haag en Rotterdam flink zullen afnemen als de A4 eenmaal af is. Ook de provincie Zuid-Holland en minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) reageerden verheugd. "Na 50 jaar praten kan de schop de grond in. Dat is geweldig voor de weggebruikers, de mensen in het gebied, de Randstad en de economie", vindt de VVD-bewindsvrouw.
Onherroepelijk
De Raad van State veegde vanochtend alle bezwaren van tafel die waren ingediend die tegen de aanleg van de weg waren ingediend. De gemeenten Schiedam en Vlaardingen en omwonenden waren bang voor overlast. Milieuorganisaties vielen vooral over verslechtering van de luchtkwaliteit en aantasting van het natuurgebied Midden-Delfland, dat het 'de groene long' van de Randstad noemt. Aangezien geen beroep meer mogelijk is tegen de uitspraak, zal de weg er nu zeker komen.Natuurcompensatie
Het doortrekken van de A4 betekent een extra verbinding tussen Den Haag en Rotterdam. Het nieuwe asfalt moet de drukbereden A13 ontlasten. Om de natuur toch wat te ontzien, wordt de weg deels verdiept aangelegd en wordt op diverse plaatsen 'nieuwe natuur' gecreƫerd. Bij Schiedam komt een nieuwe tunnel.Het Rijk trekt in totaal 900 miljoen euro uit voor de verlenging van de A4.
Zwarte dag voor natuurliefhebbers
Voor natuurliefhebbers van Midden-Delfland en tegenstanders van het doortrekken van de A4 is 6 juli 2011 een zwarte dag. Met het van tafel vegen van alle bezwaren door de Raad van State kunnen er geen juridische stappen meer ondernomen worden om de snelweg nog tegen te houden. De uitspraak is heel erg teleurstellend, zegt actievoerder van het eerste uur Henk Tetteroo. 'De Raad van State heeft de bezwaren niet eens op inhoud beoordeeld, gewoon terzijde geschoven. Terwijl de regio Rijnmond niet eens aan de luchtkwaliteitseisen voldoet in de komende jaren, mag er wel een nieuwe weg aangelegd worden. Uiterst merkwaardig, aldus Tetteroo.
Bron: RTV Rijnmond