Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Vraag naar duurzaam voedsel groeit"

Eerste container onder het transparantiesysteem Nature & More naar IJsland

Na de crisis en de uitbarstingen van de vulkanen Eyjafjallajökull en Grimsvötn eindelijk weer eens goed nieuws uit IJsland. Morgen gaat er voor het eerst een hele container biologische groente en fruit naar het eiland onder het transparantiesysteem Nature & More. De crisis heeft de belangstelling voor het duurzame verhaal achter het voedsel versterkt, zegt sales manager Pieter Jan Nieuwenhuijs.



De lading van tienduizend kilo bestaat onder meer uit biologische appels, citroenen, grapefruits, pruimen en blauwe bessen, allemaal met een codesticker waarmee consumenten het verhaal van de bijbehorende teler in Argentinië, Zuid-Afrika of Egypte kunnen opzoeken. De blauwe bessen bijvoorbeeld zijn van Ronald Veens uit Helenaveen (code 242 op www.natureandmore.com), die biologische bessen teelt in natuurgebied De Grote Peel. De IJslanders die een bakje van zijn bessen kopen, kunnen straks alles lezen over Ronalds bijenbos, waarover hij op zijn webpagina vertelt.

Pieter Jan Nieuwenhuijs, sales manager IJsland: "Het is leuk om te zien hoe de vraag naar duurzaam voedsel in IJsland groeit. Mijn IJslandse contact, Thordur Halldorsson van The Green Link, is erg enthousiast over het verhaal achter de Argentijnse appels van Ernesto Bartusch. Voor elke kilo appels gaat namelijk een cent naar project 'Los Pequenos Milagros' dat arme Argentijnse families steunt. Zo zit aan elk product in de container wel een verhaal vast." Thordur maakte een filmpje over de appelen. Wie wil horen hoe IJslands klinkt, kan het filmpje hier bekijken.

Nature & More is het transparantiesysteem voor biologische groente en fruit van EOSTA. Via een code op elke stuk fruit kunnen consumenten informatie opzoeken over de prestaties van de teler op het gebied van duurzaamheid, aan de hand van zijn 'duurzaamheidsbloem'.
Publicatiedatum: