Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
De helft van de Nederlanders wil zonnepanelen op dak
Handtekeningenactie voor lager BTW-tarief op zonnepanelen
Natuur & Milieu heeft 21 juni uitgeroepen tot Dag van de Zon. Dinsdag startte de organisatie een handtekeningenactie voor een lager BTW-tarief op zonnepanelen. 89 procent van de Nederlandse bevolking wil af van het hoge BTW-tarief, zo blijkt uit marktonderzoek van Motivaction, in opdracht van Natuur & Milieu. Opvallend is dat die steun in alle groepen van de samenleving groot is. Natuur & Milieu roept de vele energieke zonaanbidders in ons land op om samen het kabinet te overtuigen van de noodzaak van BTW-verlaging voor zonne-energie. Op www.zonzoektdak.nl kan iedereen zijn steun hiervoor kenbaar maken.
Uit het onderzoek van Motivaction blijkt bovendien dat negen van de tien Nederlanders meer zonnepanelen wil in ons land. De helft van de Nederlanders wil graag zonnepanelen op hun eigen dak. De kosten zijn voor hen de belangrijkste belemmering. Mensen vinden de aanschaf- en installatiekosten hoog (45 procent), de terugverdientijd lang (20 procent) of ze wachten op een prijsdaling (21 procent). Een laag BTW-tarief voor de aanschaf van panelen en de installatie verlaagt deze belemmeringen in grote mate. Afhankelijk van het aantal panelen kan het voordeel per huishouden oplopen tot 500 of zelfs 1000 euro.
Ron Wit van Natuur & Milieu: "Ik ben benieuwd of het kabinet wil luisteren naar de kiezer die massaal stemt voor meer zon op het eigen dak. Een lagere BTW op zonnepanelen is een effectief breekijzer daarvoor. Een fiscale stimulans is een bewezen strategie, zo blijkt bijvoorbeeld uit de vlucht die kleine zuinige auto’s hebben genomen."