Wilde verkoop verdrievoudigen, ligt nu lager dan in 2005/2006

Marks&Spencer haalt bio-doelstelling bij lange na niet

Marks&Spencer heeft toegegeven dat er nog niet veel is gekomen van haar belofte om de biologisch voedselverkopen te verhogen. Als onderdeel van haar milieu- en ethische programma 'Plan A' verklaarde de retailer de verkoop van bio-voeding in het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor 2012 te willen verdrievoudigen.

Uit een update blijkt echter dat de vraag niet alleen verder gedaald is in het afgelopen jaar, maar dat de verkoop nu zelfs lager ligt dan in 2005/2006. "We gaan onze plannen voor biologisch voedsel in 2011/2012 herzien."

De daling van autonome omzet wordt in de hele sector gevoeld. In april bleek al uit het jaarlijkse marktrapport van de Soil Association dat de totale verkoop in 2010 met 5,9 procent gedaald was.

Hoewel M&S weigert specifieke verkoopcijfers te geven, geeft een woordvoerder aan dat de doelstellingen bepaald zijn toen de marktsituatie nog heel anders was. "De tijden zijn veranderd, maar klanten kijken nog steeds goed naar de herkomst van producten. In sommige gevallen is dat biologisch, maar in andere gevallen fairtrade, Brits of MSC.

"Biologisch is nog steeds populair in bepaalde categorie├źn, zoals vlees, groenten en zuivel. Dit toont aan dat onze biologische klanten graag zelf gerechten klaarmaken", aldus Paul Willgoss.

Hoewel de doelstellingen voor biologisch niet gehaald zijn, blijkt uit de update dat M&S wel 95 van de 180 doelen bereikt heeft, en met 77 op het goede spoor zit. Zo is de CO2-uitstoot met 13 procent afgenomen sinds 2007.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven