Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
370 deelnemers uit 27 landen

Verslag zesde Organic Marketing Forum in Warschau

'Organic and communication - together succesful' was het motto van de zesde editie Organic Marketing Forum in Warschau. Marktpartijen uit bijna dertig landen kwamen bijeen. Terwijl het aantal deelnemers stabiel is gebleven, is het aantal exposanten aanzienlijk gestegen. De bijeenkomst toonde op een indrukwekkende manier aan waarom biologische landbouw een belangrijk onderdeel moet zijn van de toekomstige politiek. Ook werd duidelijk dat de biologische markt in het Oosten van Europa dynamisch ontwikkelt.

"Het belang van Midden- en Oost-Europa in de biologische sector neemt voortdurend toe. De regio biedt kansen als een verkoopmarkt voor bio-producten. Ook is de regio een steeds belangrijker wordende leverancier van grondstoffen. Er is een aanbod van hoogwaardige biologische producten verkrijgbaar", vertelt Bernhard Jansen, directeur van de organisator EkoConnect.



Het tweedaagse evenement voor de producenten, verwerkers en handelaren van biologische producten en grondstoffen vond plaats op 26 en 27 mei in de Poolse hoofdstad. Er waren 370 deelnemers uit 27 landen aanwezig. De exhibitie-ruimte groeide met 35 procent en het aantal stand is met ongeveer een derde toegenomen.
 
Onder de exposanten waren gezamenlijke stands uit Polen, Oostenrijk en Duitsland. Voor de eerste keer waren ook Centraal-Aziatische producenten vertegenwoordigd. Een groeiend aantal bezoekers en exposanten kwam uit Russisch-sprekende landen. "De goede sfeer op het forum toont de positieve ontwikkeling van de Poolse bio-landbouw. De hele biologische markt in Oost-Europa zit in een dynamische ontwikkelingsfase", aldus Bernhard Jansen.



'Er zal geen succes zijn zonder biologisch', was het thema van de presentatie van Felix Prinz zu Löwenstein van BöLW. Hij wees erop dat de honger in de wereld niet bestreden kan worden door genetische manipulatie, noch met de input van nog meer apparatuur, maar alleen door de traditionele kleinschalige boerenlandbouw. Biologische landbouw is hierbij belangrijk, evenals een veranderend consumentengedrag.

Er was ook veel aandacht voor informatieve bijdragen uit enkele Centraal-Europese landen. Ook is er informatie gegeven over marketing- en managementmogelijkheden op alle niveaus van de handelsketen.

De laatste presentatie van de bedrijven BioConcept-Gardenia uit Polen en Ariza uit Nederland wezen op de grote kansen van een lange-termijnsamenwerking tussen Oost en West. Respect en vertrouwen tussen partners kan zeer positieve effecten hebben - ook economisch.



Het Italiaanse bedrijf LaSelva won de eerste prijs in de afsluitende wedstrijd 'Best of Organic'. De overige prijzen werden toegekend aan Bio Planet (Polen) en Voelkel (Duitsland).

Voor meer informatie: www.organic-marketing-forum.org.