Regionaliteit en duurzaamheid zijn veel gebruikte en dankbare marketingbegrippen in de biologische sector. Een logische ontwikkeling die met een waakzaam oog gevolgd mag en moet worden. Van urgent belang is dat krachtige voorbeeldbedrijven in de sector hun voortrekkersfunctie onder de aandacht blijven brengen om andere bedrijven en onderzoekers steeds weer blijvend te inspireren in hoe zij deze begrippen werkelijk verankeren in hun hele onderneming. Bij deze bedrijven zie je dat duurzaamheid dé doelstelling is, en niet een nevenonderdeel van de bedrijfsvoering.
De consequente Biobakker uit Ahaus is volgens het bedrijf zo'n voorbeeldbedrijf waar alles lijkt te kloppen. Alle details van groot tot klein tonen een allesomvattendheid als het gaat om écht en duurzaam. Edgar Grunder, hoofd inkoop en verkoop : "In Duitsland werk ik al meer dan 20 jaar nauw samen met biologisch-dynamische boeren; in Nederland is dat inmiddels al weer meer dan zeven jaar. Het streven naar juiste prijs- en teeltafspraken verzekert de boer van een waardig inkomen en de keuze voor 'oude' graanrassen zoals bijvoorbeeld emmer, eenkoorn, zwarte gerst en champagnerogge garanderen het behoud en vooral de terugkeer van biodiversiteit. Wij investeren in langdurige relaties met onze producenten en boeren. Zo ontdekken wij gaandeweg of zij ook vergelijkbare uitgangspunten hebben als wij. Wijkt het teveel af, dan doen wij ook geen concessies, dat past niet bij onze bedrijfsfilosofie. De kwaliteit van onze grondstoffen kunnen wij echt garanderen. Wat we zelf echt zien op de akkers, is wat we krijgen en meenemen naar de bakkerij om zelf te malen tot meel en ambachtelijk te verwerken tot brood en banket."
Eén van de ambitieuze doelstellingen van de Biobakker is om het gehele broodassortiment Demeter-gecertificeerd te krijgen. "Dit keurmerk is een logisch eindresultaat van alle beslissingen die wij maken omwille van échte duurzaamheid. Hiermee kunnen we de consument laten zien dat ons biologische brood veel meerwaarde heeft ten opzichte van ander biologisch brood", licht Edgar Grunder toe.
De criteria waaraan eko-gecertificeerd brood moet voldoen zijn minder ver gaand dan die van Demeter gecertificeerd brood. En met het groter worden van de biologische handel worden de eisen voor eko eerder soepeler dan strikter. Dit najaar start de consequente Biobakker uit Ahaus een consumentgerichte campagne om de meerwaarden die in het Demeterkeurmerk verankerd liggen, zichtbaar te maken. Veel winkeliers hebben belangstelling om aan te haken. Lekker, voedzaam en 'eerlijk' brood en mooi banket hebben een enorme aantrekkingskracht op de bio-consument. Het is daarmee een kansrijke productgroep om je mee te onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld de super markten.
Winkeliers en andere geïnteresseerden die zin krijgen om aan te haken bij de campagne in het najaar of meer informatie willen over het Demeter-assortiment brood- en banket, kunnen contact opnemen met Jorien Quirijnen, pr en communicatie Biobakker Ahaus, quirijnen@biobackstube.org telefoonnummer 06 18962011.
Abonneren
Vacatures
- Coördinator backoffice
- Accountmanager industrie (internationaal)
- Assistent-Bedrijfsleider met doorgroei tot Operationeel manager
- Junior productspecialist biologische kruiden
- Avonturier / Zelfstandig recruiter
- Accountmanager
- Senior AGF Pricing Specialist
- Sales Support
- Quality Assurance Manager
- Senior / junior inkoper bloemen
Top 5 - gisteren
- Terug van weggeweest: biologische bakkerij bij Loverendale ter Linde
- Waarom loopt Nederland achter op buurlanden in biologische teelt?
- Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- Agroforestry op de BioVelddag 2022
- Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-16 "Dit is de manier waarop ik wil boeren: een goede bodem, dicht bij de consument en traceerbaar voedsel"
- 2022-05-13 Terug van weggeweest: biologische bakkerij bij Loverendale ter Linde
- 2022-05-09 Drukbezochte streekmarkt en open dag bij jubilerend bio-bakker Bolhuis
- 2022-05-05 Robert teelt bio-granen voor lokaal brood en bier
- 2022-05-02 Kleinere sandwiches en taartstukken vanwege hogere prijzen: "We zijn hier open over"
- 2022-04-29 Bakker Bolhuis bakt 25 jaar biologisch
- 2022-03-31 Zwitsers bio-label geldt bij uitzondering deels ook voor Europees tarwe
- 2022-03-28 "We gaan voor eigen graan"
- 2022-03-01 Henk Smit overleden
- 2022-02-25 Braas Brood- en Banketbakkerij zal fors uitbreiden
- 2022-02-16 Nieuw: Moin vegan (choco) croissants
- 2022-02-10 "Dat ik ooit overstapte op biologisch meel, was uit een soort bewijsdrang"
- 2022-02-02 Royal Steensma neemt konfijtactiviteiten Canditfrucht over
- 2022-01-03 Biologische bakker in nieuwbouw bij station Sloterdijk in Amsterdam
- 2021-12-16 rose&vanilla krijgt investering van ruim half miljoen van Brave New Food Investments
- 2021-12-15 BioForum organiseert infosessies voor bakkers die willen omschakelen
- 2021-12-07 Drie nieuwe soorten Belgisch biologisch tarwebrood dankzij succesvol ketenproject
- 2021-11-22 Biobakkerij De Trog opent belevings- en R&D-centrum
- 2021-10-21 Eerste oogst biobaktarwe van Belgisch ketenproject is een succes
- 2021-10-13 "De vanilleflan is misschien wel het populairste taartje"