Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biobakker Ahaus gaat voor geloofwaardigheid en consequent!

Regionaliteit en duurzaamheid zijn veel gebruikte en dankbare marketingbegrippen in de biologische sector. Een logische ontwikkeling die met een waakzaam oog gevolgd mag en moet worden. Van urgent belang is dat krachtige voorbeeldbedrijven in de sector hun voortrekkersfunctie onder de aandacht blijven brengen om andere bedrijven en onderzoekers steeds weer blijvend te inspireren in hoe zij deze begrippen werkelijk verankeren in hun hele onderneming. Bij deze bedrijven zie je dat duurzaamheid dé doelstelling is, en niet een nevenonderdeel van de bedrijfsvoering.



De consequente Biobakker uit Ahaus is volgens het bedrijf zo'n voorbeeldbedrijf waar alles lijkt te kloppen. Alle details van groot tot klein tonen een allesomvattendheid als het gaat om écht en duurzaam. Edgar Grunder, hoofd inkoop en verkoop : "In Duitsland werk ik al meer dan 20 jaar nauw samen met biologisch-dynamische boeren; in Nederland is dat inmiddels al weer meer dan zeven jaar. Het streven naar juiste prijs- en teeltafspraken verzekert de boer van een waardig inkomen en de keuze voor 'oude' graanrassen zoals bijvoorbeeld emmer, eenkoorn, zwarte gerst en champagnerogge garanderen het behoud en vooral de terugkeer van biodiversiteit. Wij investeren in langdurige relaties met onze producenten en boeren. Zo ontdekken wij gaandeweg of zij ook vergelijkbare uitgangspunten hebben als wij. Wijkt het teveel af, dan doen wij ook geen concessies, dat past niet bij onze bedrijfsfilosofie. De kwaliteit van onze grondstoffen kunnen wij echt garanderen. Wat we zelf echt zien op de akkers, is wat we krijgen en meenemen naar de bakkerij om zelf te malen tot meel en ambachtelijk te verwerken tot brood en banket."



Eén van de ambitieuze doelstellingen van de Biobakker is om het gehele broodassortiment Demeter-gecertificeerd te krijgen. "Dit keurmerk is een logisch eindresultaat van alle beslissingen die wij maken omwille van échte duurzaamheid. Hiermee kunnen we de consument laten zien dat ons biologische brood veel meerwaarde heeft ten opzichte van ander biologisch brood", licht Edgar Grunder toe.

De criteria waaraan eko-gecertificeerd brood moet voldoen zijn minder ver gaand dan die van Demeter gecertificeerd brood. En met het groter worden van de biologische handel worden de eisen voor eko eerder soepeler dan strikter. Dit najaar start de consequente Biobakker uit Ahaus een consumentgerichte campagne om de meerwaarden die in het Demeterkeurmerk verankerd liggen, zichtbaar te maken. Veel winkeliers hebben belangstelling om aan te haken. Lekker, voedzaam en 'eerlijk' brood en mooi banket hebben een enorme aantrekkingskracht op de bio-consument. Het is daarmee een kansrijke productgroep om je mee te onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld de super markten.



Winkeliers en andere geïnteresseerden die zin krijgen om aan te haken bij de campagne in het najaar of meer informatie willen over het Demeter-assortiment brood- en banket, kunnen contact opnemen met Jorien Quirijnen, pr en communicatie Biobakker Ahaus, quirijnen@biobackstube.org telefoonnummer 06 18962011.
Publicatiedatum: