Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bijeenkomst in aanloop naar promotiecampagne

Veel (biologisch) voer voor winkeliersgesprek bij De Smaakspecialist in Zwolle

Onlangs verzamelde zich bij De Smaakspecialist in Zwolle een groep van Overijsselse winkeliers om uit de mond van eigenaar Harry Schonewille te horen over de marktkansen van (meer) biologische en streekproducten in de speciaalzaak. Schonewille werkt al sinds een flink aantal jaren met een assortiment waarbij de smaak voorop staat - de naam van zijn winkel is geen toeval. Hij merkt dat juist als het om smaak gaat, zijn biologische producten het goed doen bij zijn klanten en ziet een duidelijk stijgende lijn in de vraag.

De aanwezige winkeliers - echte bakkers, slagers en groenteboeren - zijn gekomen omdat zij interesse hebben in deelname aan de voor oktober op de agenda staande campagne: 'Het beste van Overijsselse bodem, met oog voor Detail!'. De campagne stimuleert, in opdracht van de Provincie Overijssel, een grotere afzet van Overijsselse biologische producten, om op die manier ook de groei van het aanbod ervan te prikkelen. Zij ziet de biologische landbouw als belangrijke factor in de gewenste verduurzaming van de totale landbouw binnen haar grenzen.

Streek of biologisch

Tijdens de bijeenkomst komen flink wat vragen aan Schonewille boven de toonbank. Bijvoorbeeld of deze producten wel echt voldoende aftrek vinden. En of het de klant dan gaat om de (regionale) herkomst of om de biologische productiewijze. Ook 'de prijs' is een, niet onverwacht, issue: het verschil in prijs tussen biologische en gangbare kipfilet dient als klassiek voorbeeld. Bestaande klanten geven, is de gedachte, niet zomaar een paar keer zoveel uit voor de biologische variant.

Schonewille raakt door de vragen niet van zijn stuk. De ervaringen die hij zelf opdoet met zijn regionale en biologische producten zijn positief. Zijn antwoord op de vraag waar de klant als eerste op af komt, is helder: "De klant kiest, als het er op aan komt, om te beginnen voor smaak. In veel gevallen blijkt het product waar hij dan op uitkomt biologisch te zijn en daar komt hij de volgende keer dan graag voor terug!" Wat betreft de vermarkting van het biologische streeksegment ziet Schonewille een duidelijk voordeel voor de speciaalzaak: "Bij grote biologische winkels belanden ook typisch Overijsselse producten in de schappen en daar liggen ze dan... Hier krijgen mensen het verhaal van de boer en de streek erbij, zo krijgen die productie echte meerwaarde. Als ze weten met welke zorg de producten geproduceerd zijn, accepteren klanten dan ook dat biologische producten soms duurder zijn." Gevraagd naar de doelgroep voor dit soort producten bestrijdt Schonewille dat het vooral oudere mensen betreft: "Wij zien ook veel jongere mensen in de winkel, die komen dan bijvoorbeeld via een restaurant waar wij ook aan leveren of een streekmarkt waar ze onze producten hebben geproefd."

Winkeliers de boer op

Winkeliers met interesse in (kostenloze) deelname aan de campagne 'Het beste van Overijsselse bodem, met oog voor Detail!' zijn van harte welkom om op maandag 4 juli aanstaande (19:30 uur) te komen luisteren naar het verhaal van biologische boer Jan Overesch (zie foto) over zijn keus voor de biologische manier van werken, wat daar bij komt kijken en welke bijzondere producten daar uit voort komen. Ook praktische onderwerpen komen aan bod zoals de beschikbaarheid, prijs én meerwaarde van biologische producten. Locatie: Hondemotsweg 40 in Raalte. Aanmelden of tussentijdse vragen stellen over deelname aan de promotieactie in oktober, kan via: [email protected]
Publicatiedatum: