De aanwezige winkeliers - echte bakkers, slagers en groenteboeren - zijn gekomen omdat zij interesse hebben in deelname aan de voor oktober op de agenda staande campagne: 'Het beste van Overijsselse bodem, met oog voor Detail!'. De campagne stimuleert, in opdracht van de Provincie Overijssel, een grotere afzet van Overijsselse biologische producten, om op die manier ook de groei van het aanbod ervan te prikkelen. Zij ziet de biologische landbouw als belangrijke factor in de gewenste verduurzaming van de totale landbouw binnen haar grenzen.
Streek of biologisch
Tijdens de bijeenkomst komen flink wat vragen aan Schonewille boven de toonbank. Bijvoorbeeld of deze producten wel echt voldoende aftrek vinden. En of het de klant dan gaat om de (regionale) herkomst of om de biologische productiewijze. Ook 'de prijs' is een, niet onverwacht, issue: het verschil in prijs tussen biologische en gangbare kipfilet dient als klassiek voorbeeld. Bestaande klanten geven, is de gedachte, niet zomaar een paar keer zoveel uit voor de biologische variant.Schonewille raakt door de vragen niet van zijn stuk. De ervaringen die hij zelf opdoet met zijn regionale en biologische producten zijn positief. Zijn antwoord op de vraag waar de klant als eerste op af komt, is helder: "De klant kiest, als het er op aan komt, om te beginnen voor smaak. In veel gevallen blijkt het product waar hij dan op uitkomt biologisch te zijn en daar komt hij de volgende keer dan graag voor terug!" Wat betreft de vermarkting van het biologische streeksegment ziet Schonewille een duidelijk voordeel voor de speciaalzaak: "Bij grote biologische winkels belanden ook typisch Overijsselse producten in de schappen en daar liggen ze dan... Hier krijgen mensen het verhaal van de boer en de streek erbij, zo krijgen die productie echte meerwaarde. Als ze weten met welke zorg de producten geproduceerd zijn, accepteren klanten dan ook dat biologische producten soms duurder zijn." Gevraagd naar de doelgroep voor dit soort producten bestrijdt Schonewille dat het vooral oudere mensen betreft: "Wij zien ook veel jongere mensen in de winkel, die komen dan bijvoorbeeld via een restaurant waar wij ook aan leveren of een streekmarkt waar ze onze producten hebben geproefd."