
Jan is drie jaar bezig geweest met de daadwerkelijke uitvoering van het idee van de biologische, fairtrade én glutenvrije pils. "Vooral het op elkaar afstemmen van de drie standaarden kostte veel tijd. Ze botsten op verschillende vlakken, daar hebben we dus oplossingen voor gezocht." De pils is via Certicys gecertificeerd en Jan waardeert het dat deze organisatie strenge eisen stelt.

Jan stond met zijn pils dit jaar ook op de BioFach in Neurenberg
De diverse standaarden maakten ook de zoektocht naar ingrediënten wat lastiger. Het hoofdbestanddeel van de pils is gerstenmout. Ook zit er biologische en fairtrade rijst in uit Thailand. De rijst was een hele puzzel, vertelt Jan. "Er zijn maar een paar producenten in de wereld zowel biologisch- als fairtrade gecertificeerd. Essentieel daarbij was natuurlijk dat de rijst ook nog eens goed van smaak moest zijn. De rijst maakt de pils zachter in de afdronk."
Smaak
De smaak van het bier is prima. Dit kan Jan onderbouwen met de resultaten van twee blindproeverijen. Na de introductie nam de pils in november deel aan een onafhankelijke pilsproef. Mongozo premium pilsener nam het op tegen onder meer Jupiler, Stella Artois en Maes. De nieuwkomer kwam als beste uit de bus. Ook bij een Nederlandse pilsproef gooide de pils hoge ogen. Het kwam beter uit de proef dan de pils van Heineken en Bavaria. "Hierdoor kan ik wat betreft de smaak dus redelijk objectief zeggen dat dit wel goed zit."
Exotische fairtrade bieren
Naast de pils behoren tot het assortiment van Mongozo ook vijf exotische fairtrade bieren. Deze worden al naar 35 verschillende landen gedistribueerd. "Zo ging ik een keer iets drinken bij Covent Garden in London. Toen mijn gezelschap vroeg wat ik wilde drinken, bleek dat ik ook gewoon Mongozo van de kaart kon bestellen. Dat zijn echt de leuke dingen."Mongozo heeft goede afspraken gemaakt met de leveranciers van de ingrediënten die in de exotische bieren verwerkt worden. De producenten in Brazilië, Costa Rica, Sri Lanka en Ghana krijgen gemiddeld twee keer de marktprijs voor hun product. Jan Fleurkens heeft heel bewust voor dit concept gekozen. Eerlijke handel is voor hem heel belangrijk. "Als je niet met zijn allen voor elkaar zorgt, ben je in mijn ogen niet goed bezig. We zijn samen verantwoordelijk voor de wereld."
Voor meer informatie:
Jan Fleurkens
Mongozo BV
Kempweg 35
5801 VL Venray
[email protected]
www.mongozo.com