Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Klanten merken dat medewerkers zelf iets met bio hebben'

Dit jaar erg druk bij Estafette Dordrecht

Tholen – Aan de Singel in Dordrecht kan men al meer dan twintig jaar terecht voor de dagelijkse bio-boodschappen. Een klein winkeltje is daar in de loop van de tijd ontwikkeld tot een volwaardige natuurvoedingswinkel. Sinds vijf jaar is de winkel aangesloten bij het Estafette-concept. Bij binnenkomst dringt de geur van versgebakken koekjes meteen je neus binnen.

Assistent-bedrijfsleider Annemieke merkt dat er sinds januari weer veel klanten bij zijn gekomen. "Veel mensen realiseren zich nu toch dat er op een andere manier geleefd kan worden. Zij worden bewuster." Volgens haar kijken de meesten die voor het eerst de winkel instappen eerst eens rustig in het rond. Annemieke geeft ze hier ook alle vrijheid in. "Er zijn er ook bij die per ongeluk hier terechtkomen. Je ziet dan dat zij zich realiseren dat dit een andere winkel is dan zij gewend zijn."


Annemieke samen met haar dochter Sterre, die ook in de winkel werkt

Ze geniet zichtbaar van haar werk. "Het is erg leuk, dat komt vooral door de klanten. Dit publiek wil meer dan simpelweg de supermarkt in- en uitrennen. Het is ook een heel trouw publiek." Ze vergelijkt de sfeer van de winkel dan ook met die van een dorpswinkel.

Estafette-concept

Er zijn inmiddels zestien Estafette-winkels in Nederland. Annemieke vind het leuk dat er onderling veel informatie uitgewisseld wordt. "De winkels zijn zelfstandig, maar dit concept geeft toch de nodige houvast. Ook voorziet de organisatie ons van de benodigde reclamematerialen. Hierdoor kan de winkelier zich volledig op de winkel richten."



De vaste relaties met de groenteleveranciers bevallen haar ook goed. "Hebben ze een keer minder van een bepaalde groente, dan leggen wij dit aan de klant uit. We gaan niet meteen op zoek naar een andere vaste leverancier."

Ze zit zelf in de ondernemersraad en merkt dat ondernemers echt bewust voor Estafette kiezen. "Mooi is dat de winkelmedewerkers zelf ook echt iets met biologisch hebben. De klanten merken dit. Bij de opening in Amersfoort kreeg Koos Bakker niet voor niets de vraag hoe hij aan het leuke personeel komt."


Een overzichtsfoto vanaf de kassa

Annemieke waardeert het erg dat ook medewerkers van andere vestigingen aanwezig zijn bij de opening van een nieuwe Estafette-winkel. "Je ziet dan hoe die ploeg het aangepakt heeft." Estafette is volgens haar nog volop in ontwikkeling en blijft kansen zoeken. De webwinkel is hier een voorbeeld van. Dit is eigenlijk de grootste winkel van Estafette. Klanten kunnen via internet bestellen en de producten in de winkel ophalen. "Hiermee komt de organisatie klanten tegemoet wanneer zij iets missen in de winkel."


De kleurrijke wand met groenten

Voor meer informatie:
Estafette Dordrecht
Singel 200
3311 KT Dordrecht
[email protected]
www.estafettewinkel.nl