Eén van de respondenten vatte volgens de krant de gevoelens van veel personen samen: hij was van mening dat biologische producten buiten het bereik zijn van de gemiddelde consument. "Je lijkt meer te betalen voor minder in zoveel opzichten: kleinere, minder lekkere vruchten die ook nog eens vreemde vormen hebben."
Een andere respondent gaf aan dat een huis vol tieners simpelweg vaak niet over voldoende financiën beschikt om biologisch te kopen. Veel respondenten gaven aan dat biologische producten 'onsmakelijk en lelijk' zijn en geen toegevoegde voedingswaarde hebben.
Slechts twee procent van de respondenten koopt enkel biologisch, twaalf procent doet dit zeer regelmatig. En 43 procent zegt over te stappen naar niet-biologische producten, indien zij hun begroting moeten verlagen. Slechts veertien procent blijft kiezen voor de 'groenere' optie.
Verkopen in supermarkten gestegen
De supermarkten zeggen echter dat de verkoop van biologisch gestegen is. Luke Schepen verklaart bijvoorbeeld dat er een groei is geweest, mat name in ontbijtgranen en spreads. "We zien nog steeds groei, kwartaal op kwartaal. We hebben een groei van tien procent in biologisch waargenomen."Rob Chemaly van Foodstuff's zegt dat de vraag naar bio-producten van winkel tot winkel varieert. Dit is afhankelijk van de locatie, het assortiment en het prijsverschil. "Over het algemeen blijft de vraag stabiel in het huidige economische klimaat."