Op AutoRAI 2011 zijn tussen 13 en 23 april vele elektrische auto's te bewonderen. Ook geeft PEM, het Platform Elektrische Mobiliteit van RAI Vereniging, op de beurs bij het Auto 2.0 Paviljoen, antwoord op vragen die bij het publiek leven rond elektrisch rijden.
Ondanks de aarzeling van de meeste ondervraagden op het gebied van marktprijs en verwachte ondersteuning door de overheid, verwacht bijna de helft van de ondervraagden dat zij zich in de komende vijf jaar wel gaan oriënteren op de aanschaf van een elektrische auto. Voor 40 procent van hen is het dan van belang dat er meer oplaadpunten bij komen en het gebruik daarmee toegankelijker wordt gemaakt. Dertig procent hecht aan een lagere prijs voordat zij zich gaan oriënteren. De meest genoemde reden om niet de aanschafmogelijkheden van een elektrische auto te gaan verkennen, is dat deze niet-verkenners verwachten dat elektrische auto's duurder blijven dan auto's die rijden op fossiele brandstof.
Zuinig
Ondanks dat elektrisch rijden nog een flinke opmars moet maken, wil de Nederlander al wel zuiniger gaan rijden. Op de vraag of zij, wanneer ze een nieuwe auto gaan kopen, een zuinigere (1 op 25) auto in overweging willen nemen geeft slechts 27 procent aan dat absoluut niet te doen of weet het echt niet. Onder de ruim 70 procent die de aanschaf van een zuinigere auto wel in overweging willen nemen, heeft bijna een derde deel al besloten dat de volgende auto een zuinigere auto wordt. Een vergelijkbaar deel geeft aan een zuinigere auto te overwegen als blijkt dat deze echt veel goedkoper wordt in gebruik. Een kwart van de overwegenden is zich op dit moment al actief aan het oriënteren op de aanschaf van een zuinigere auto.Energielabel
Het voornemen om zuiniger te gaan rijden blijkt echter nog niet uit de kennis die Nederlanders hebben over het energieverbruik van hun eigen auto. Zo zijn ze niet goed op de hoogte van het huidige energielabel van hun auto. Bij de mannen geeft 49 procent aan eigenlijk geen idee te hebben over welk energielabel de auto beschikt of in welke categorie de auto thuishoort. Onder de vrouwen ligt dit percentage op maar liefst 70 procent. Opvallend is dat meer dan een derde van de deelnemers aan het onderzoek wel aangeven dat ze verwachten dat hun auto zuiniger is dan auto's van dezelfde grootte. Slechts 21 procent denkt dat hun auto minder zuinig is dan een vergelijkbaar model. Ook hier heeft 43 procent geen idee hoe het zit met de zuinigheid.Auto 2.0
Bezoekers mogen tijdens AutoRAI 2011 rekenen op diverse evenementen en paviljoens. Zoals het paviljoen Auto 2.0 in het ultramoderne RAI Elicium. Duurzaamheid en innovatie zijn belangrijke speerpunten op komende AutoRAI. De beurs bindt duurzame mobiliteit aan de automotive branche. Met de combinatie kennis en fun zal PEM (Platform Elektrische Mobiliteit) bij Auto 2.0 op een verrassende wijze antwoord geven op vragen die bij het publiek leven rond elektrisch rijden. Om de bezoekers op de hoogte te brengen van de hedendaagse ontwikkelingen, worden vier thema's belicht: Beschikbaarheid, Techniek, Opladen en Milieu & veiligheid. Tussen de vier themablokken ligt een infotainment-podium waar een presentator het publiek bij de onderwerpen betrekt met vragen. Rondom elk thema presenteren bedrijven op het gebied van elektrisch rijden zichzelf. Een bezoek aan 'Kies Elektrisch!' levert inzicht op over opladen, oplaadpunten, elektromotoren en het productaanbod.Bron: Echo