Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoeveverkoop licht gedaald in 2010

Elf procent van Hoeveverkoop in België is van bio-origine

In 2010 werden 11,3 procent meer hoeveproducten verkocht op boerenmarkten. Hoeveverkoop kon de sterke lijn van 2008 en 2009 - toen de crisis de Belg naar de korte keten leidde - niet doortrekken (-8,5 procent). Groenten, fruit en aardappelen blijven de meest aangekochte producten op de hoeve en op boerenmarkten. Dit blijkt uit onderzoek dat GfK Panel Services Benelux uitvoerde in opdracht van VLAM.

Biologisch

Op de totale besteding op de hoeve is elf procent van biologische origine. Dit is beduidend hoger dan het gemiddelde marktaandeel van biologische voeding (1,8 procent). Voor zuivel loopt het bio-aandeel op de hoeve zelfs op tot zestien procent.

Martkaandeel

In het algemeen neemt hoeveverkoop slechts 0,42 procent in van de totale voedingsomzet. In Vlaanderen is de hoeve met een marktaandeel van 0,57 procent iets belangrijker als verkooppunt. Per categorie zijn er wel grote verschillen. Zo haalt de hoeve voor aardappelen het hoogste marktaandeel binnen de totale distributie, namelijk 4,2 procent. In Vlaanderen is dit zelfs zes procent. Eieren komen op de tweede plaats met een aandeel van 3,2 procent, dat weliswaar daalt. Nadien volgen groenten en fruit met elk 1,3 procent.

Zo'n 17 procent van de Belgische gezinnen kocht in 2010 minstens één keer voedingsproducten op de hoeve. In Vlaanderen kopen gevoelig meer mensen op de hoeve, namelijk 21 op honderd.

Bron: VILT
Publicatiedatum: