Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Twee duurzame afzetmodellen geschetst

Succesfactoren biologische afzet op een rijtje

Op verzoek van Echt Overijssel! is een onderzoek uitgevoerd naar een model voor duurzame alternatieve afzet van biologische landbouwproducten in Overijssel. Daarvoor is eerst een overzicht gemaakt van bestaande succesvolle methodieken voor afzet van biologische en regionale producten.

Na analyse komt studentonderzoeker Martin Verzijden met zes factoren die het economisch succes van een voedselnetwerk bepalen. Dit zijn (1) afzetmogelijkheden, (2) distributie en (3) promotie en marketing, (4) sterke regie, (5) nauwe samenwerking en (6) kleine stappen.

Met deze succesfactoren schetst Martin twee mogelijke modellen voor afzet van de productie van ondernemers binnen Echt Overijssel! Het eerste model is vooral gericht op afzet aan een grote groep afnemers, zowel individuele consumenten, als winkels en horecaondernemingen. Dit model is ook in andere regio's succesvol. Het tweede model is gericht op levering van producten aan overheidsinstellingen in de regio. Dit sluit aan bij het streven van de overheid om in 2015 honderd procent duurzaam in te kopen.

Martin Verzijden deed zijn onderzoek getiteld (H)echt Overijssel! in het kader van zijn studie Milieumaatschappijwetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

Klik hier voor het gehele onderzoek.

Voor meer informatie: Ina Pinxterhuis, Wageningen UR Livestock Research

Bron: BioKennis

Publicatiedatum: